Datajournalistik
Diarienummer | |
Koordinator | Södertörns högskola - Institutionen för samhällsvetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 4 934 663 kronor |
Projektets löptid | september 2012 - september 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - Steg 2 Samverkansprojekt 2012 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets långsiktiga mål har varit att utveckla, testa och utvärdera metoder och verktyg för datajournalistik i Sverige. Detta har i hög grad uppfyllts genom projektets många aktiviteter. De senaste två åren har mindre resursstarka medieaktörer i Sverige börjat arbeta med datajournalistik och kompetensen kring datajournalistik har ökat nationellt, mycket tack vare den konferens som projektet anordnat. En prototyp kallad Resursbanken har tagits fram i samproduktion och partnerföretagen har testat att lägga in data och annan relaterad information.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i att de ingående medieföretagen genomfört satsningar på datajournalistik i samverkan med övriga projektpartners. Alla medverkande medieföretag har under projekttiden genomfört organisatoriska förändringar. Vissa kan tillskrivas projektet, medan andra har en mer diffus koppling till projektet. Förändringarna har dock oavsett ursprung varit en del av hur projektet framskridit. Mer detaljerad beskrivning återfinns i bilaga 1, Slutrapport.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomfört åtta workshops, nio styrgruppsmöten, tre referensgruppsmöten, en större nordisk två-dagarskonferens inriktad på datajournalistik, tre hackathons, två studieresor till NICAR i USA, samt ett flertal till omfånget mindre aktiviteter mellan forskare och representanter från partnerföretagen. Till detta kommer möten med nordiska aktörer och presentationer i mer publika branschspecifika sammanhang. Men framför allt har arbete skett på redaktionerna hos de deltagande medieföretagen inom ramen för deras ordinarie publicistiska verksamhet.