Comprado: Beta-lansering och testning
Diarienummer | |
Koordinator | Comprado AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - juni 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet för beta-lansering och testning av tjänsten Comprado, som har löpt från april till juni, har genomförts enligt tidsplan och med bra resultat. Samtliga projektmål är uppfyllda, vilket inkluderar: - Genomförd beta-lansering med användartestning - Förbättringsförslag från användare implementerade och rättning av 95% av identifierade buggar - Kategoriserat innehåll från åtta partners från vilka Comprado får sitt innehåll - Comprado är lanseringsfärdig
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i en lanseringsredo tjänst som är optimerad för bästa användarupplevelse. En av de stora vinsterna från detta projekt är de förbättringar inom tjänstens användarupplevelse (UX/UI) som beta-testningen lett till. Genom strukturerad analys av användarnas feedback, identifierades flertal områden där förbättring krävdes inför en masslansering, och experthjälp inom användarupplevelse och design har tagits in för att konkretisera förbättringarna inför implementation.
Upplägg och genomförande
Comprado släpptes i slutet av mars i en stängd (invite only) beta-version och en grupp av testare rekryterades för att ge feedback till förbättringar. Parallellt med detta jobbade projektteamet för att identifiera fel som behövdes rättas samt genomförde infrastrukturella förbättringar inför lansering. Utöver detta har en stor mängd innehåll, i form av produkter och tjänster, adderats till Comprado under projektets gång. I projektet medverkade hela Comprados kärnteam, våra innehålls-partners, externa experter och användare i form av betatestare.