CoFAS Fläkt och Kompressor Aeroelasticitet och stabilitetsgränser
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 035 950 kronor |
Projektets löptid | juli 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Motorer som använder BLI (Boundary Layer Ingestion) har en potential att minska bränsleförbrukningen för framtida flygplan och är ett exempel på en teknik där motorn fungerar i betydande distorsion. Målet är att förbättra förmågan för analys av förhållanden som uppstår under drift samt att möjliggöra väl fungerande konstruktioner under dessa förhållanden. Modeller och metoder utvecklas i projektet med hjälp av analysverktyg för simulering av aeroelasticitet med distorderad inloppsströmning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Fokus i projektet ligger på numeriska modeller. För att validera de teoretiska fynden behövs testdata som inte kan extraheras från tillgängliga experiment. Samarbeten har bildats i detta syfte med partners med gemensamma intressen och unika testmöjligheter som är lämpade för valideringen. Lärdomarna har använts till att visa hur konstruktioner som är lämpliga för framtida effektivare framdrivning med lägre miljöpåverkan kan utformas.
Upplägg och genomförande
Tillgängliga numeriska modeller har använts för att analysera kompressor och fläktar. En design som tidigare föreslagits för en demonstrator av en fläkt för intag av gränsskikt infördes för att utveckla modellerna. Testobjekt har utformats och testats i samarbete med partners för att validera modellerna och fläktdesignerna. Publikationer av resultaten har resulterat i sju referentgranskade konferensartiklar och tidskriftsartiklar.