Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

CODELAB - Klassificering av defekter och acceptansnivåer för ökad elsäkerhet i lasersvetsade aluminiumskenor

Diarienummer
Koordinator SWERIM AB
Bidrag från Vinnova 755 736 kronor
Projektets löptid augusti 2025 - augusti 2027
Status Pågående
Utlysning Cirkularitet - FFI
Ansökningsomgång Cirkularitet - FFI - våren 2025

Syfte och mål

Projektet syftar till att öka hållbarheten och elsäkerheten i elfordon genom att ta fram industrigemensamma riktlinjer för klassificering av defekter och acceptansnivåer i lasersvetsade aluminiumskenor (bus bars) för batteriproduktion. Målet är att minska variation i testning, förbättra elektrisk prestanda och stödja internationell standardisering genom experiment, analys och kunskapsspridning.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas resultera i nya riktlinjer för defekthantering som kan integreras i internationella standarder. Detta leder till ökad brandsäkerhet, längre batterilivslängd, minskat materialspill och effektivare produktion. Effekterna inkluderar stärkt svensk konkurrenskraft, robustare leverantörskedjor och ökad kompetens inom svetsning av strömförande fogar vid t ex batteritillverkning.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet genomförs i fem arbetspaket med litteraturstudie, kartläggning av standarder, industridialog, experimentell provning och spridning. Genom workshops, tester och analys utvecklas riktlinjer för defekter i lasersvetsade aluminiumskenor. Vetenskaplig höjd säkerställs genom hypotesdriven metodik, validerade mätmetoder och kontinuerlig uppföljning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 september 2025

Diarienummer 2025-00824