CODELAB - Klassificering av defekter och acceptansnivåer för ökad elsäkerhet i lasersvetsade aluminiumskenor
Diarienummer | |
Koordinator | SWERIM AB |
Bidrag från Vinnova | 755 736 kronor |
Projektets löptid | augusti 2025 - augusti 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att öka hållbarheten och elsäkerheten i elfordon genom att ta fram industrigemensamma riktlinjer för klassificering av defekter och acceptansnivåer i lasersvetsade aluminiumskenor (bus bars) för batteriproduktion. Målet är att minska variation i testning, förbättra elektrisk prestanda och stödja internationell standardisering genom experiment, analys och kunskapsspridning.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas resultera i nya riktlinjer för defekthantering som kan integreras i internationella standarder. Detta leder till ökad brandsäkerhet, längre batterilivslängd, minskat materialspill och effektivare produktion. Effekterna inkluderar stärkt svensk konkurrenskraft, robustare leverantörskedjor och ökad kompetens inom svetsning av strömförande fogar vid t ex batteritillverkning.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i fem arbetspaket med litteraturstudie, kartläggning av standarder, industridialog, experimentell provning och spridning. Genom workshops, tester och analys utvecklas riktlinjer för defekter i lasersvetsade aluminiumskenor. Vetenskaplig höjd säkerställs genom hypotesdriven metodik, validerade mätmetoder och kontinuerlig uppföljning.