Circular and Durable Tailored Battery Housing for Heavy Trucks - CiDuBat
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE |
Bidrag från Vinnova | 2 775 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - maj 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Projektet adresserar behovet av cirkulära, hållbara och kostnadseffektiva batterilådor för tunga lastbilar. Målet är att utveckla en konceptuell design som underlättar service, möjlighet att göra uppgraderingar, möjlighet att återanvända och återvinning vid slutet av livscykeln, samtidigt som hållbarhet och krocksäkerhet säkerställs.
Förväntade effekter och resultat
En konceptuell design av batterilådor med möjliggjord cirkularitet samt säkerställd hållbarhet och kostnadseffektivitet. Nyckelfunktioner för prestanda och cirkularitet har definierats, liksom en processdefinition för optimerad produktion. Den konceptuella designen kommer att anpassas och implementeras i ett brett utbud av tunga fordon.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är strukturerat i sex arbetspaket (WP1-6). WP1 fokuserar på att definiera designutrymmet för cirkulära lösningar med hjälp av metoderna Future Adaptive Design och Circular Compass. WP2 och WP3 kommer att utveckla en konceptuell design av batterilådan, där WP2 fokuserar på designaspekter och WP3 tar upp tillverkningsaspekter. WP4 kommer att testa och validera designen, med feedback till WP1-3. WP5 och WP6 stödjer projektet genom spridning, exploatering och projektledningsaktiviteter.