Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

BYRESAN - Det finmaskiga vägnätet som resurs för hållbar omställning utanför staden

Diarienummer
Koordinator Region Kronoberg - Regional utveckling
Bidrag från Vinnova 4 915 673 kronor
Projektets löptid september 2023 - juni 2026
Status Pågående
Utlysning Innovationer för hållbar mobilitet
Ansökningsomgång Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023

Syfte och mål

Projektet Byresan vill skapa förutsättningar för fler aktiva transporter och rättvis tillgänglighet på landsbygden och i mindre samhällen. Många människor är idag begränsade att röra sig tryggt mellan platser utanför städerna beroende på en bristande infrastruktur för tex gående och cyklister. Vi vill utmana det befintliga systemet för att se vilka möjligheter som finns idag och identifiera hinder inom policy och regelverk. Vi kommer även erbjuda testcykling med elcyklar, för att påverka beteendet och synliggöra goda cyklingsmöjligheter.

Förväntade effekter och resultat

Byresan ska öka kunskapen om enskilda vägar och deras potential för aktiva transporter. Koncepten bygdevägar och byutvecklingsplaner ska undersökas och utvecklas som redskap för att skapa goda livsmiljöer där aktiva resor såsom cykling är ett naturligt inslag. Bilburna människor inom 8-10 samhällen ska ha fått prova på elcykling och upptäckt cykling som ett alternativ till bilresor. En önskad effekt på lång sikt är en kunskapsbas där olika hinder och möjlig implementering har identifierats.

Planerat upplägg och genomförande

Arbetspaket Förstudier 1: Studera förutsättningar för enskilda och andra vägar i det ”finmaskiga” vägsystemet. 2: Bygdevägar. Identifiera vägar som har potential som bygdevägar i Kronobergs län. Piloter. Utvecklingsplaner tas fram i samverkan med boende, civilsamhälle och företagen. Två piloter kommer att utföras och anpassas i antal/storlek/omfattning. Testcyklister. Utifrån hållbarhetskriterier väljs testområden ut. Resvaneundersökningar används som metod. Cyklisterna bidrar med lokalkännedom om vägar/stigar. Kunskapsspridning kommer genomsyra projektet.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 mars 2024

Diarienummer 2023-01281