Brandsäkra inredningsdetaljer för bussar
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 100 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - april 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Ansökningsomgång | Hållbar produktion - FFI - 2019-06-11 |
Slutrapport | 2019-03121eng.pdf(pdf, 426 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Hållbara, kostnadseffektiva flamskyddssystem (FR) för ABS utvecklades, som uppvisar överlägsna brand- och rökegenskaper jämfört med kommersiellt tillgängliga alternativ samt bearbetnings- och mekaniska egenskaper som är intressanta för den avsedda applikationen i businteriören. Resultaten ger underlag för framtida produktutveckling vid implementering av nya hårdare regelverk och bidrar därmed till en säker och hållbar vägtransport. Under tiden kunde projektet dessutom identifiera hållbara tillvägagångssätt för att möta de nuvarande reglerna (träder i kraft 2020).
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektresultaten ger en lämplig kunskapsbas för framtida produktutvecklingsprojekt som kommer att behövas vid implementering av nya hårdare krav på brand och röktoxicitet i bussar. Det förväntas också att resultaten kan påverka utformningen av en ny reglering, eftersom det kunde visas att minskad brandfarlighet och röktoxicitet av ABS kan uppnås utan giftiga eller miljöskadliga tillsatser eller ökad tjocklek/vikt på bussinteriördelar.
Upplägg och genomförande
Utifrån indikationer om de kommande kraven har en systematisk utvärdering av hållbara FR-system för ABS gjorts. Baserat på dessa resultat kunde sedan ett hållbart FR ABS-material formuleras som är relevant för den ämnade applikationen vad gäller mekaniska egenskaper och processegenskaper. Optimering var inte möjlig på grund av försening av den nya förordningen, men relevant information för vidare utveckling kunde tas fram. Dessutom utvärderades tillvägagångssätt för att uppfylla de nuvarande reglerna med avseende på deras tekniska genomförbarhet och hållbarhet.