Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Avancerade beläggningar för att skydda keramkompositer i nästa generations jetmotorer

Diarienummer
Koordinator Högskolan Väst - Högskolan Väst Inst f ingenjörsvetenskap
Bidrag från Vinnova 3 998 000 kronor
Projektets löptid december 2021 - augusti 2025
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet LIGHTer 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet utforskade och utvecklade framgångsrikt nya beläggningstekniker som resulterade i miljöbarriärbeläggningar med hög kristallinitet, kontrollerad porositet och industriellt gångbar genomströmning. Denna förbättring kommer att bidra till att förlänga livslängden och hållbarheten hos kritiska motorkomponenter i nästa generations jetmotorer. Projektet stärkte också det internationella samarbetet mellan industriella och akademiska parter vilket främjade fortsatt innovation och kunskapsutbyte

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektresultaten lägger grunden för ytterligare optimering av sprickfria och långlivade beläggningar, för framtida användning av CMC-komponenter i nästa generations flygmotorer. Detta kommer att möjliggöra högre turbindriftstemperaturer, förbättra bränsleeffektiviteten och minska utsläppen, och därmed anpassa sig till hållbara flygmål. Dessutom ger utveckling och optimering av skalbara plasmasprutbeläggningstekniker hållbara industriella processer för att tillverka avancerad EBC i stor skala.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes genom en systematisk och strukturerad metod med fokus på utveckling och testning av EBC:er. Det omfattade en väl utformad serie iterativa plasmasprayförsök och tester för att karakterisera och optimera beläggningarna. Dessa tester inkluderade screening av sprayparametrar för att identifiera lämpliga deponeringsförhållanden och mikrostrukturanalys för att förstå beläggningsmorfologin. Utvalda prover genomgick avancerad undersökning av kritiska funktionella prestanda.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 oktober 2025

Diarienummer 2021-04025