Avancerade beläggningar för att skydda keramkompositer i nästa generations jetmotorer
| Diarienummer | |
| Koordinator | Högskolan Väst - Högskolan Väst Inst f ingenjörsvetenskap |
| Bidrag från Vinnova | 3 998 000 kronor |
| Projektets löptid | december 2021 - augusti 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
| Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet LIGHTer 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet utforskade och utvecklade framgångsrikt nya beläggningstekniker som resulterade i miljöbarriärbeläggningar med hög kristallinitet, kontrollerad porositet och industriellt gångbar genomströmning. Denna förbättring kommer att bidra till att förlänga livslängden och hållbarheten hos kritiska motorkomponenter i nästa generations jetmotorer. Projektet stärkte också det internationella samarbetet mellan industriella och akademiska parter vilket främjade fortsatt innovation och kunskapsutbyte
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektresultaten lägger grunden för ytterligare optimering av sprickfria och långlivade beläggningar, för framtida användning av CMC-komponenter i nästa generations flygmotorer. Detta kommer att möjliggöra högre turbindriftstemperaturer, förbättra bränsleeffektiviteten och minska utsläppen, och därmed anpassa sig till hållbara flygmål. Dessutom ger utveckling och optimering av skalbara plasmasprutbeläggningstekniker hållbara industriella processer för att tillverka avancerad EBC i stor skala.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes genom en systematisk och strukturerad metod med fokus på utveckling och testning av EBC:er. Det omfattade en väl utformad serie iterativa plasmasprayförsök och tester för att karakterisera och optimera beläggningarna. Dessa tester inkluderade screening av sprayparametrar för att identifiera lämpliga deponeringsförhållanden och mikrostrukturanalys för att förstå beläggningsmorfologin. Utvalda prover genomgick avancerad undersökning av kritiska funktionella prestanda.