Att utveckla nyckelkompetens för socionomer med hjälp av virtuell samtalsträning och artificiell intelligens
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Gävle - Högskolan i Gävle Akademin f hälsa & arbetsliv |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - maj 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Utbildningssamverkan |
Ansökningsomgång | Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021 |
Syfte och mål
Syftet är att i samverkan med yrkesverksamma utveckla, genomföra och utvärdera lärandeaktiviteter för socionomer genom samtalsträning i virtuella miljöer och AI-driven samtalsanalys. Övergripande mål är att via ett arbetsintegrerat lärande öka socionomers kunskaper och förberedelse för professionella samtal och på så sätt öka deras möjligheter att stanna kvar och utvecklas i yrket samt minska risken för ohälsa. I ett längre perspektiv innebär detta en förbättrad kvalitet i det sociala arbetet.
Förväntade effekter och resultat
Projektets mål är att: - nyutexaminerade socionomer januari 2024 upplever sig ha ökad erfarenhet och färdighet för professionella samtal i jämförelse med tidigare studenter som inte fått ta del av denna lärandeaktivitet - yrkesverksamma socionomer utvecklar en fördjupad förståelse av den professionella kompetens som behövs för professionella samtal, (ii) hur denna tar sig uttryck, samt (iii) den egna förmågan i relation till ovanstående
Planerat upplägg och genomförande
Tillsammans med medverkande kommun utvecklas realistiska och aktuella samtalsscenarion som kan uppstå inom socialt arbete. Genom virtual reality tränar socionomstudenter samtal utifrån de scenarios som utvecklats. Studenten får genom den virtuella samtalsträningen feedback där det framgår hur väl hen har lyckats att genomföra samtalet utifrån de kriterier som matades in i samtalsscenariot. De digitala samtalen följs upp muntligt och i kursvärderingar.