Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Att utveckla nyckelkompetens för socionomer med hjälp av virtuell samtalsträning och artificiell intelligens

Diarienummer
Koordinator Högskolan i Gävle - Högskolan i Gävle Akademin f hälsa & arbetsliv
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid april 2022 - maj 2025
Status Pågående
Utlysning Utbildningssamverkan
Ansökningsomgång Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021

Syfte och mål

Syftet är att i samverkan med yrkesverksamma utveckla, genomföra och utvärdera lärandeaktiviteter för socionomer genom samtalsträning i virtuella miljöer och AI-driven samtalsanalys. Övergripande mål är att via ett arbetsintegrerat lärande öka socionomers kunskaper och förberedelse för professionella samtal och på så sätt öka deras möjligheter att stanna kvar och utvecklas i yrket samt minska risken för ohälsa. I ett längre perspektiv innebär detta en förbättrad kvalitet i det sociala arbetet.

Förväntade effekter och resultat

Projektets mål är att: - nyutexaminerade socionomer januari 2024 upplever sig ha ökad erfarenhet och färdighet för professionella samtal i jämförelse med tidigare studenter som inte fått ta del av denna lärandeaktivitet - yrkesverksamma socionomer utvecklar en fördjupad förståelse av den professionella kompetens som behövs för professionella samtal, (ii) hur denna tar sig uttryck, samt (iii) den egna förmågan i relation till ovanstående

Planerat upplägg och genomförande

Tillsammans med medverkande kommun utvecklas realistiska och aktuella samtalsscenarion som kan uppstå inom socialt arbete. Genom virtual reality tränar socionomstudenter samtal utifrån de scenarios som utvecklats. Studenten får genom den virtuella samtalsträningen feedback där det framgår hur väl hen har lyckats att genomföra samtalet utifrån de kriterier som matades in i samtalsscenariot. De digitala samtalen följs upp muntligt och i kursvärderingar.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 oktober 2024

Diarienummer 2021-04118