AppBooster - Mobile Application Delivery Platform (MADP)
Diarienummer | |
Koordinator | AppBooster Sweden AB - AppBooster Sweden, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | december 2011 - oktober 2012 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet är att: -vidareutveckla MADP systemet generellt för att fungera mot alla typer av Appar via ett API. UPPFYLLT -utveckling av en affärsplan. UPPFYLLT BLEV 2a I VENTURE CUPS REGIONSFINAL i konkurrens med 378st bolag. Vann pubilkens pris i Venture Cups Sverigefinal med 47,1% av rösterna. -kartläggning av företagsmarknaden för Appar. UPPFYLLT. Varit i Silicon Valley och ställt ut på MWC i Barcelona. -etablera samarbeten med flera App tillverkare. UPPFYLLT. Under MWC mässan så hade AppBooster pressrelease med Emtrace från Korea som valt AppBooster MADP för app distribution.
Långsiktiga effekter som förväntas
De förväntade effekterna och resultaten med projekten kring AppBooster är att: - apptillverkarna kommer att se stora fördelar med att distribuera sina appar via appbooster plattformen Mobile Application Distribution Platform (MADP). UPPFYLLT - apptillverkarna kommer att öka sin försäljning genom att få möjlighet att sälja apparna via lokala distributörer och återförsäljare. UPPFYLLT - företag kommer att minska sin kostnad för hantering av appar med minst 50%. UPPFYLLT
Upplägg och genomförande
Två pilotprojekt: - Projekt 1 är med ett Internationellt telekomföretag som vill förenkla hantering och utskick av appar globalt på företaget. UPPFYLLT delvis. - Projekt 2 där kommer Koreanska bolaget Emtrace att nyttja AppBooster MADP för att distribuera sin mailapp Moxier Mail globalt via distributörer och återförsäljare. UPPFYLLT Pressrelease med MWC: http://www.reuters.com/article/2012/02/27/idUS122680+27-Feb-2012+MW20120227