Användare som experter - minskade webbhinder genom att ta tillvara målgruppens erfarenhet
Diarienummer | |
Koordinator | Föreningen Furuboda - Föreningen Furuboda Åhus |
Bidrag från Vinnova | 1 670 075 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att svara upp mot det ökade behovet av kompetens inom området för tillgänglig webb. Projektet har utformat och testat en utbildning där användare med funktionsnedsättningar blir experter på webbtillgänglighet, utifrån sina personliga erfarenheter. Utbildningen kompletterades av modeller för en funktion för återkoppling på tillgänglighet som underlättar för användare att påpeka tillgänglighetsbrister på offentliga webbplatser.
Långsiktiga effekter som förväntas
I utvärderingen har kommunerna bedömt att de personliga erfarenheterna hos användarexperterna är en mycket värdefull resurs i deras arbete med att förbättra tillgängligheten på offentliga webbplatser. Utvärderingen visar även på utbildningens potential till att bidra till en ökad sysselsättning bland personer med funktionsnedsättning genom att användarexperter kan anlitas av aktörer i den offentliga sektorn.
Upplägg och genomförande
Användarexperterna har utbildats i webbtillgänglighet under en ettårig folkhögskolekurs. Inom utbildningen fick användarexperterna även praktisk erfarenhet av att granska webbplatser, genom praktik hos pilottestande kommuner. Utbildningen utformades i samverkan mellan folkhögskola, ämnesexperter, arbetsgivare och intressenter inom funktionshinderrörelsen. Projektet utvecklade även en modell till återkopplingsmekanism för webben som i sig är tillgänglig och underlättar för webbplatsägare att fånga in och ta vara på användarnas upplevelser av tillgänglighet.