Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Använda dataanalys för smart hantering av hanteringszoner i städer

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Dept of Technology Management and Economics
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2019-03093svenska.pdf (pdf, 593 kB)

Syfte och mål

I projektet undersöktes potentialen med ett app-baserade system för att förbättra design och hantering av LZ. Designfaktorer för smart LZ-design analyserades (från ett strategiska, taktiska och operativa perspektiv). IKT-verktyg och datainsamlingar som möjliggjorde utförandet inkluderade sensorer, appbaserade system som registrerar fordonsinformation och parkeringsvaraktighet, rumsliga- och affärsdata som fångats med GIS. Datan kan endast användas om de analytiska metoderna producerar insikter och som används av intressenterna (myndigheter, vakter, operatörer).

Resultat och förväntade effekter

Smart LZ är avgörande för att utforma datadrivna stadsplaner & främja effektiv användning av knappa stadsutrymmen. Denna forskning belyser hur man definierar, implementerar & utnyttjar den information som genereras av smarta LZ. Strategiska, taktiska & operativa komponenter i Smart LZ definieras och praktiska konsekvenser för offentliga & privata aktörer avgränsas baserat på intervjuer, dataanalys och modellering. Denna forskning ger input för ett framgångsrikt & effektivt genomförande av smart LZ. Resultaten visar att applikationer av smart LZ skiljer sig åt mellan städer

Upplägg och genomförande

Analysen använde parkeringsdata som samlats in via ett tekniskt baserat företag som använder Internet of Things för att kontrollera parkeringsförhållandena i LZ, särskilt i Vic (Spanien). Artificiell intelligensmodeller, dataanalys och transportmodellering användes för att ta itu med traditionella utmaningar för godstrafik i städer, dvs. fordonsruttning, tidsgränser för parkering, tillämpning, infrastrukturplanering och hantering. Workshops och intervjuer med offentliga och privata aktörer gav upplevelser från olika städer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 mars 2021

Diarienummer 2019-03093

Statistik för sidan