Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Air Mobility Emergency System

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap
Bidrag från Vinnova 6 384 750 kronor
Projektets löptid juni 2023 - juni 2026
Status Pågående
Utlysning Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker
Ansökningsomgång Avancerad och innovativ digitalisering 2023 - första utlysning

Syfte och mål

Projektet avser att konstruera, bygga och demonstrera AAM-teknik (Advanced Air Mobility). Genom detta avser projektet att uppnå: - Kompetensuppbyggnad och kunskapsspridning kring AAM. - Visa på ett praktiskt och samhällsnyttigt användarfall - Vidareutveckla teknik, särskilt sensorteknik vid vertiport

Förväntade effekter och resultat

Resultat från projektet förväntas bli: - Utvärdering av sensorteknik från fordonsindustri och dess användbarhet för heliports med avseende på inflygningshjälpmedel så som t.ex. billig radarteknik/kameror/övervakningssystem. Fokus läggs på start och landning och anpassning ska ske mot separation i hastighet, noggranhet, flygsäkerhet samt miljöpåverkan - En demonstrations-EVTOL med förmåga att starta/landa autonomt. - Livedemonstration av imiterad räddningsauktion. - Pressmeddelande - Publicering

Planerat upplägg och genomförande

På grund av den snäva tidsramen för att uppnå de högt satta målen kommer fem arbetspaket att initiellt löpa parallellt: ledning, sensorsystem, systemkonstruktion, demonstration samt resultatspridning. Ambitionen är att avsluta de fyra första arbetspaketen under mitten av 2025 medan resultatspridningen förväntas pågå 2025 ut.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 november 2024

Diarienummer 2023-00264