Air Mobility Emergency System
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap |
Bidrag från Vinnova | 6 384 750 kronor |
Projektets löptid | juni 2023 - juni 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Avancerad och innovativ digitalisering 2023 - första utlysning |
Syfte och mål
Projektet avser att konstruera, bygga och demonstrera AAM-teknik (Advanced Air Mobility). Genom detta avser projektet att uppnå: - Kompetensuppbyggnad och kunskapsspridning kring AAM. - Visa på ett praktiskt och samhällsnyttigt användarfall - Vidareutveckla teknik, särskilt sensorteknik vid vertiport
Förväntade effekter och resultat
Resultat från projektet förväntas bli: - Utvärdering av sensorteknik från fordonsindustri och dess användbarhet för heliports med avseende på inflygningshjälpmedel så som t.ex. billig radarteknik/kameror/övervakningssystem. Fokus läggs på start och landning och anpassning ska ske mot separation i hastighet, noggranhet, flygsäkerhet samt miljöpåverkan - En demonstrations-EVTOL med förmåga att starta/landa autonomt. - Livedemonstration av imiterad räddningsauktion. - Pressmeddelande - Publicering
Planerat upplägg och genomförande
På grund av den snäva tidsramen för att uppnå de högt satta målen kommer fem arbetspaket att initiellt löpa parallellt: ledning, sensorsystem, systemkonstruktion, demonstration samt resultatspridning. Ambitionen är att avsluta de fyra första arbetspaketen under mitten av 2025 medan resultatspridningen förväntas pågå 2025 ut.