AI för livsmedelskedjan - en förstudie
Diarienummer | |
Koordinator | Livsmedelsverket |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | AI - Kompetens, förmåga och tillämpning |
Ansökningsomgång | Starta er AI-resa! Offentliga organisationer |
Viktiga resultat som projektet gav
Ett mål har varit att ta fram en AI-modell som kan användas också av andra myndigheters kundtjänst/Fråga oss. Det finns även andra myndigheter som utvecklar idéer inom området expertstöd/kundtjänst. Under förstudien har vissa jämförelser mellan tekniker och metoder kunnat göras. Det långsiktiga målet är en stegvis utveckling i samarbete med andra intressenter. Det finns ett stort behov av ett snabbt, effektivt och konkurrensneutralt stöd för företag som vill starta eller vidareutveckla sin verksamhet. Med ett gemensamt stöd ges samma service oavsett vem som hör av sig.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet i punktform: - Testmodell som kan användas också av andra myndigheters kundtjänst - Ökad kunskap inom Livsmedelsverket när det gäller AI - Inspiration för andra aktörer i livsmedelsbranschen - Kvantitativ utvärdering av testmodellen utifrån myndighetens behov - Marknadsundersökning/RFI. Detta är ett första steg i en långsiktig satsning i samarbete med andra intressenter i livsmedelskedjan. Med hjälp av AI kan vi effektivisera stödet och även öka kvaliteten och likvärdigheten. Projektet är grunden för det fortsatta arbetet i AI-resan för livsmedelskedjan.
Upplägg och genomförande
Projektet har använt en systematiserad datamängd i form av frågor och expertsvar i forumet "Fråga oss" på Livsmedelsverkets hemsida. Datamängden har användas av RISE i språkmodellen "Bert" och en AI-modell har tagits fram. Projektet kan på sikt skapa ett gemensamt, automatiserat verktyg för nationella, regionala och lokala myndigheter som stödjer aktörer i livsmedelskedjan. Livsmedelsverket har satt behovsbilden i fokus och i andra hand fokuserat på tekniska lösningar. Projektet har till stor del handlat om lärande i den egna organisationen och utbyte med andra myndigheter.