Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ADAS funktionsgruppering och mentala förarmodeller

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 499 840 kronor
Projektets löptid november 2021 - september 2022
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - juni 2021
Slutrapport 2021-02514sv.pdf (pdf, 2004 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Grupperingar av ADAS somär baserade påförarnaskörsituationer, behov och preferenserkan underlättaför förare att skapa mentala modeller som stödjer deras förståelse av ADAS I fall där förarens mentala modell(er) av ADAS inte stämmer överens med hur ADAS är utformat och/eller presenterat för föraren kan det leda till risker med om vad föraretror attADAS kan göraochvad ADAS faktisktkangöra Initial information av ADAS kan påverka förarnasmentala modeller. Det är därför viktigt att ge information som stöder förares utveckling av mentala modeller.

Långsiktiga effekter som förväntas

Grupperingskoncepten som utvärderats och utvecklats i förstudien behöver kompletteras med synpunkter, behov och krav från slutanvändare. Det kan ske genom exempelvis workshops ihop med lastbilsförare, och med så kallad “Card sorting” metodik som används för att synliggöra användares mentala modeller över hur system hänger ihop. Grupperingskoncept av ADAS som är baseradepå lastbilsföraresmentala modeller och deras behov, erfarenheter, preferenserkan bidra till utveckling av säkrare ADAS och effektivare användning av dessa.

Upplägg och genomförande

Tre strategier för grupperingar av ADAS har utvärderats med utgångspunkt från forskning/litteraturen om ADAS och mentala modeller. Den första strategin handlade om paketering av ADAS ur ett säljperspektiv och som främst används som ett ”verktyg” av återförsäljare av fordonen. Den andra strategin bygger på hur ADAS-funktionerna verkar i relation till fordonets riktning, dvs longitudinella och laterala rörelser. Den tredje strategin utgår ifrån att gruppera ADAS efter deras funktioner och deras grader av intervention i olika situationer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 december 2022

Diarienummer 2021-02514