ADAS funktionsgruppering och mentala förarmodeller
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 499 840 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - september 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - juni 2021 |
Slutrapport | 2021-02514sv.pdf (pdf, 2004 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Grupperingar av ADAS somär baserade påförarnaskörsituationer, behov och preferenserkan underlättaför förare att skapa mentala modeller som stödjer deras förståelse av ADAS I fall där förarens mentala modell(er) av ADAS inte stämmer överens med hur ADAS är utformat och/eller presenterat för föraren kan det leda till risker med om vad föraretror attADAS kan göraochvad ADAS faktisktkangöra Initial information av ADAS kan påverka förarnasmentala modeller. Det är därför viktigt att ge information som stöder förares utveckling av mentala modeller.
Långsiktiga effekter som förväntas
Grupperingskoncepten som utvärderats och utvecklats i förstudien behöver kompletteras med synpunkter, behov och krav från slutanvändare. Det kan ske genom exempelvis workshops ihop med lastbilsförare, och med så kallad “Card sorting” metodik som används för att synliggöra användares mentala modeller över hur system hänger ihop. Grupperingskoncept av ADAS som är baseradepå lastbilsföraresmentala modeller och deras behov, erfarenheter, preferenserkan bidra till utveckling av säkrare ADAS och effektivare användning av dessa.
Upplägg och genomförande
Tre strategier för grupperingar av ADAS har utvärderats med utgångspunkt från forskning/litteraturen om ADAS och mentala modeller. Den första strategin handlade om paketering av ADAS ur ett säljperspektiv och som främst används som ett ”verktyg” av återförsäljare av fordonen. Den andra strategin bygger på hur ADAS-funktionerna verkar i relation till fordonets riktning, dvs longitudinella och laterala rörelser. Den tredje strategin utgår ifrån att gruppera ADAS efter deras funktioner och deras grader av intervention i olika situationer.