ADA2 - Aerodynamik i avancerade luftkanaler Del 2
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - juli 2025 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
Projektet ämnar studera korta mellanliggande kompressorkanaler i moderna flygmotorer, med huvudfokus på: 1) datareduktion av provresultat 2) validering av metoder för flödesfältsprediktering, 3) interaktion mellan kompressorkanalen och angränsande komponenter, såsom uppströmskompressorn, nedströmskompressorn och avluftningssystem, och 4) design av kompressorkanaler med passiva flödeskontrollanordningar. Projektet syftar också till att stärka den nationella samverkan inom Sverige, samt att stärka internationella akademiska band mellan Sverige och Tyskland.
Förväntade effekter och resultat
Resultaten av arbetspaket 1 förväntas ge en detaljerad analys av de provdata uppmätt i 2-spool kompressorriggen och validering av prediktionsmetoder som används i konstruktion av mycket korta kompressorkanaler. På liknande sätt kommer resultaten av AP2 att resultera i validering av CFD-metoder som används för att analysera ICD-riggen vid TU Berlin samt optimering av den passiva flödeskontrolldesignen, utvecklad av KTH i ADA1. Resultaten av båda AP förväntas möjliggöra utformningen av kortare, mer effektiva kompressorkanaler som kan användas i framtida motorkonstruktioner.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att implementeras genom två tekniska arbetspaket (AP) som leds av GKN Aerospace respektive KTH, och ett övergripande projektledningsarbetspaket som leds av GKN. AP1 kommer att ägna sig åt att utvärdera och använda experimentella data från Clean Sky 2 ”2-Spool Compressor Rig” - projektet, medan WP2, som leds av KTH, kommer att fokusera på validering av passiva flödeskontrollteknologier designade av KTH. Inom varje AP har olika individuella milstolpar planerats och varje uppsättning av milstolpar kommer att slutföras genom rapport framtagen av ansvarig part.