Abundo - En digital evenemangsplattform för att möta kulturbranschens nya behov
Diarienummer | |
Koordinator | HS Teater AB |
Bidrag från Vinnova | 528 000 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - februari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att applicera ny teknik och affärsmodellsinnovation på kulturindustrin för att utveckla en plattform för digitala kulturupplevelser som lindrar krisens effekter och skapar förutsättningar för ekonomisk återhämtning och hållbar utveckling. Med stödet från Vinnova har projektet resulterat i en lansering av ny plattform som framgångsrikt testats skarpt av projektparter och flertalet externa aktörer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom plattformen har arrangörer effektivt kunna sätta upp, driftsätta, distribuera, sälja biljetter samt generera intäkter till sitt digitala evenemang. Under perioden har det genom plattformen genomförts 33 st livestreamade evenemang inom konsert, teater, föreläsning och dans. Den stora vinsten med projektet är det nu finns en beprövad plattform för kulturarrangörer och artister att möta sin publik och generera intäkter på ett smittsäkert och tydligt sätt under en tid av osäkerhet.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i tre faser: 1) Behovsanalys och konceptutveckling 2) utveckling av prototyp samt testning och 3) Lansering. Under projektets gång har behovsägare haft möjlighet att påverka projektet och effektivt sätta upp digitala evenemang. Under perioden har 33 livestreamade evenemang genomförts via plattformen. Eftersom att tiden för planering och genomförande av såväl produktutveckling som evenemangsproduktion varit knapp anses detta vara ett positivt utfall som ger stor optimism för möjligheter på både kort och lång sikt.