A Virtual Innovation Group Method for Designing Patient-Centered Healthcare Services
Diarienummer | |
Koordinator | Karlstads universitet - CTF - Centrum för tjänsteforskning |
Bidrag från Vinnova | 1 974 381 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med föreliggande projekt är att utveckla och testa en digital plattform vilken möjliggör för offentliga organisationer att involvera användare som idéskapare. Genom att använda kunskap från tidigare innovationsforskning samt två pilotstudier har vi utvecklat en metod som specificerar vad som krävs för att: 1) få tillgång till användare 2) underlättar för idégenerering hos användare samt 3) överför dessa idéer till organisationens innovationsprocess.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets bidrag är en metod vilken offentliga organisationer kan tillämpa för att ta fram och integrera idéer från användare till organisationens innovationsprocess. Metoden är designad att fungera i ett digitalt format och möjliggör för användare bidra när och var som helst. Resultaten visar att användare kan ha svårt att digitalt uttrycka sina idéer medan organisationens professionella kan misstolka idéerna på grund av bristande sammanhang. Ett särskilt möte där användare och yrkesverksamma diskuterar och tillsammans förfinar idéer kan mildra denna begränsning.
Upplägg och genomförande
Projektet inkluderar fyra arbetspaket som startar med en litteraturgenomgång följt av ett kollaborativt plattformsbyggande och avslutningsvis två testscenarier av plattformen och metoden. Litteraturgenomgången vägledde plattformsdesignen och metodutvecklingen. De aspekter som litteraturen fört fram har inte alla kunnat implementeras i designen då en plattform för den offentliga sektorn kräver mycket resurser och tidskrävande omtag. Vår metod har testats i en offentlig organisation och visade sig vara användbar för att hitta och förädla idéer från användare.