Mäta rätt är inte lätt - ett innovativt bloggsamtal om systemtänkets möjligheter
Okej, vi tar ett djupt andetag och kastar oss utan säkerhetsbälten ut på våra livs första bloggäventyr. Ingen av oss har bloggat förut, men ska vi vara innovativa får vi förstås inte vara rädda för att prova något nytt - vi tar det innovativa greppet samtalsformen. Vi som samtalar är Johan Jarelin och Malin Lindquist Skogar från Konsumentverket.
Om du skulle sammanfatta innehållet på första träffen i tre punkter Malin, vad skulle du säga då?
Hmmm:
- Ett zoo fullt av inspirerande människor :)
- Bättre koll på vad vi ska få vara med om under det här året rent praktiskt
- Lite bättre förståelse för det här med systeminnovation.
Okej, det där sista, Malin, kan du utveckla det lite mer?
- Jamen du hör ju: ”System”. ”Innovation”. Ord på allas läppar, men ändå så himla abstrakt. Handlar det om IT? Och menas ”nytänk” – eller är innovation något annat? Och när man slår det samman – ”systeminnovation” – vad blir det då? Det där hade jag ett behov av att förstå och jag tyckte att Lennart Wittbergs presentation var så hjälpsam för att förstå ”system” som begrepp i det här sammanhanget. Vad tyckte du själv, Johan?
Man skapar systemsyn genom att utgå från det egentliga syftet med verksamheten
- För min del var det nog Lennarts avslutande budskap i presentationen som gav störst intryck: att man skapar systemsyn genom att utgå från det egentliga syftet med verksamheten. I utformandet av verksamheten tycker jag att det är spännande att försöka gå till grunden med vad det hela går ut på, och ser riskerna med det Lennart kallade för de facto-syften.
Ja, vad var det nu igen, Johan?
- Jag ska kanske vara försiktig med att göra mig till tolk för Lennarts budskap, men som jag uppfattade det handlade de facto-syften om att det utvecklas tolkningar av vad verksamheten ska resultera i som egentligen inte svarar så bra mot det egentliga syftet. Exempelvis när det formuleras mätbara mål.
- Ja, jag håller med! En myndighets verksamhet och kontext är verkligen ett komplext system och fokus behöver vara på både organisationen och verksamheten och vikten av att se systemet på helhetsnivå. Vi på Konsumentverket är ju en liten myndighet med både stöd- och tillsynsverksamhet och ibland fungerar det som parallella system. Vi har bra gemensamma effektmål, men hur hänger det ihop längre ner i systemet? Jag drog paralleller till Philip Runstens forskning kring kunskapsintegration och kollektiv intelligens, om vikten av fungerande varma arbetsgrupper som har en på djupet gemensam förståelse för uppgiften och syftet med verksamheten. Men Johan, Lennart var ju även inne på frågan om prestationsmått och uppföljning. Du är ju lite av Konsumentverkets guru på det området. Vad tyckte du om hans inspel där?
Här känns systemtänket som ett bra verktyg för att visa på hur olika mål, indikatorer och liknande kan påverka verksamheten och organisationen.
- Under alla mina år på Konsumentverket har jag i flera vändor blivit involverad i arbete med att försöka formulera mål för verksamheten. När man gör det på en övergripande nivå tycker jag att det kan vara möjligt att fånga det egentliga syftet med verksamheten, även om det kan vara utmanande att formulera det så att det blir träffsäkert. Men när man vill komma ner på mätbara mål och/eller uppföljningsmått upplever jag att det är väldigt svårt att hitta sådana som kan fånga det egentliga syftet med verksamheten på ett bra sätt. Det är nästan alltid så att det man skulle vilja fånga är mycket svårt att mäta, medan det man kan mäta bara ger en mycket snäv bild av vad som är önskvärda resultat. Risken med det mätbara som går att hitta är att det kan styra verksamheten att fokusera på sådant som egentligen inte är så viktigt. Det blir lätt de facto-syften. Det riskerar också att gå åt mycket resurser till att utforma och mäta sådana mål/mått, till begränsad nytta och i värsta fall skada. Samtidigt är det förstås viktigt att på något sätt kunna beskriva i vilken utsträckning verksamheten bidrar till att uppnå dess egentliga syfte. Här känns systemtänket som ett bra verktyg för att visa på hur olika mål, indikatorer och liknande kan påverka verksamheten och organisationen.
Systeminnovation - here we come!
- Åh, det låter som ljuv musik i mina öron, Johan. Jag gillar ju filosofen Jonna Bornemarks kritik mot vårt samhälles mätbarhetsiver och ”förpappringen” inom statsförvaltningen. De här lärträffarna kanske kan hjälpa oss att tänka om! Systeminnovation – here we come!
- Ja, det här första blogginlägget blev kanske inte så systematiskt men det ska bli spännande att se hur vi kan lära oss mer under resans gång, och hur graden av systemsyn kommer att utvecklas i kommande blogginlägg. Nu passar vi bollen vidare.
Författare
Johan Jarelin johan.jarelin@konsumentverket.se
Malin Lindquist Skogar malin.skogar@konsumentverket.se
Läs mer om Lennart Wittberg och Effektiv styrning
"Systemsyn, vad är det?" - Ta del av Lennart Wittbergs inspirationsföreläsning
Se Lennarts presentation i efterhand
Senast uppdaterad 5 maj 2021
Kommentera
För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att kommentera blogginlägg. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse.
Ändra dina kakinställningar