Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Extended reality (XR) - en lovande framtidsteknik

XR är ett samlingsnamn för tekniker och tjänster som blandar vår fysiska och virtuella värld. Det sträcker sig över flera discipliner, från teknik och material till visualisering, analys och kognition, det vill säga människans förmåga att uppfatta sin omgivning. Med hjälp av XR kan vi hitta lösningar på komplexa samhällsutmaningar, till exempel inom samhällsplanering, hälsa och utbildning.

Vad är XR?

Med XR, eller immersiv teknik som det också kan kallas, kan vi fördjupa och expandera användarupplevelser. I XR ryms tekniker som redan används idag, främst Virtual Reality (VR), Augumented Relatiy (AR) och Mixed Reality (MR), som korsas på nya sätt. Psykologi och filosofi är andra bärande delar i XR-området.

Kombinationen av de olika fälten gör det möjligt att skapa nya, omslutande miljöer där visuella element samspelar med doft, känsel och ljud, och där användaren kan interagera med den simulerade omgivningen.

Snabb digital teknikutveckling, med snabba och tillgängliga mobilnät, hållbara batterier och lättare, starkare material, gör att XR är en teknik för framtiden. Om vi vill kan den snart flytta ut i verkliga miljöer, in i vår vardag, och användas för att lösa komplexa utmaningar och bli del i en mängd tillämpningar.

Med hjälp av sensoriska metoder, så kallade modaliteter, kan XR skapa immersiva upplevelser som aktiverar kroppens alla sinnen. Det kan handla om visualisering, surroundljud och 3D-ljud, rörelsesensorer, vibrationer och tryck, och doft för att skapa starka intryck och uttryck. Det gör XR intuitiv, lätt och kompensatorisk att använda. Genom kunskap om hur mänsklig perception och kognition fungerar kan man ännu bättre designa interaktionen på användarens villkor. 

Var kan XR användas och göra skillnad?

XR kan används för stationära installationer och tekniklösningar, men också mobilt för att göra upplevelser än mer kroppsliga och aktiverande. När teknik kombineras med mänsklig perception och kognition kan vi bättre designa interaktioner och upplevelser som passar användare och användargruppers specifika villkor.

Tänkbara användningsområden

XR kan öka säkerhet, minska risk för fel och skador, spara tid och pengar, och effektivisera. Här är några tänkbara tillämpningsområden:

    • Immersiva och interaktiva lärmiljöer kan förbättra inlärning och retention.
    • Praktisk övning i realistiska och säkra miljöer, till exempel medicinstudenter som övar på kirurgiska ingrepp eller tekniker som lär sig hantera komplexa maskiner utan risk för skador eller kostsamma misstag.
    • Läromedel i utbildningar på grund- och avancerad nivå.
    • Bidra till förståelse för komplexa och abstrakta, osynliga fenomen, till exempel för att göra det möjligt att vandra i historiska landskap eller se och hantera molekyler.
    • Förbättra patientvård och medicinsk utbildning.
    • Ge realtidsinformation under operationer.
    • Studera och utforska människokroppen i detalj.
    • Skapa nya och engagerande upplevelser för användare.
    • Spelupplevelse där användaren kan interagera med en virtuell värld.
    • Kombinerar den fysiska världen med digitala, virtuella element.
    • Bygga digitala tvillingar, till exempel för att simulera trafikflöden och skapa scenarios för översvämningar och beteendeförändringar i en befolkning.
    • Trafikplanering, till exempel för självkörande fordon och assisterad körning.
    • Förse förare med information via bilruta eller glasögon.
    • Skapa digitala tvillingar, till exempel för att förutse när underhåll krävs.
    • Utbildning av medarbetare.
    • Skapa simuleringar.

Vad händer på Vinnova?

På Vinnova ser vi XR som en banbrytande teknik för framtiden. Vi gör insatser i form av utlysningar, men också genom att arrangerad evenemang och andra aktiviteter för att föra samman viktiga aktörer med varandra.

Sök finansiering - öppna och kommande erbjudanden

Kontakt

Är du intresserad av XR och Vinnovas aktiviteter? Kontakta Tove Jaensson, strategiansvarig för XR, eller Fredrik Weisner, områdesledare för Digital omställning.

Tove Jaensson

Handläggare

+46 8 473 30 57

Fredrik Weisner

Handläggare

+46 8 473 31 80

Senast uppdaterad 8 oktober 2024