Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

FunMat-II, fas 2

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Linköpings tekniska högskola Inst f fysik kemi & biologi IFM
Bidrag från Vinnova 38 000 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - oktober 2027
Status Pågående
Utlysning Kompetenscentrum

Syfte och mål

FunMat-II är ett excellencecenter i ytteknik, specifikt materialvetenskapen av tunna ytbeläggningar med fokus på nanoteknologi för ytor. FunMat-II genererar generell kunskap till fältet och specifik kunskap till partnerskapet och utbildar skicklig personal. Specifikt kommer vi att: Förstå och förbättra syntesmetoder av funktionella ytor, Hitta, utveckla och validera nya och förbättrade material med hjälp av kunskapsbaserad design, Utbilda och träna människor i materialvetenskap och ytteknik.

Förväntade effekter och resultat

Detta är en förlängningsbidrag av centret för år 16 till 20. Då centret existerat så pass länge har det generat en stor mängd resultat och effekter. Under år 10 till 15 så publicerade vi ca 100 vetenskapliga artiklar tillsammans med industriforskare och disputerade ett 10-tal personer. Dessa personer är nu aktiva inom fältet, nästan alla inom svensk industri. Vi ser också ett ökad vilja till universitetsstudier hos gymnasiestudenter vid Oskarsgymnasiet som kan härledas till våra insatser. Vi förväntar oss en liknande utveckling under år 16 till 20.

Planerat upplägg och genomförande

FunMat-IIs partnerskap består av Linköpings och Uppsala universitet, RISE, Oskarshamns kommun, Ionbond, Seco Tools, Sandvik Coromant, SAFT, Alleima, Westinghouse, Ionutics, DTI, CemeCon och Plansee. Forskningen sker i en öppen kompetensplattform där kunskapsuppbyggande projekt drivs som inspirerats av tillämpningarna verktyg för skärande metallbearbetning, bränsleceller, bränslestavar och batterier. Utöver grund och forskarutbildning läggs resurser på att öka rekryteringen från gymnasieskolan till tekniska universitetsutbildningar.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 januari 2023

Diarienummer 2022-03071

Statistik för sidan