Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

XR Sverige - Verkligheters kollektiv

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB
Bidrag från Vinnova 957 907 kronor
Projektets löptid november 2024 - juli 2025
Status Avslutat
Utlysning Framväxande tekniklösningar
Ansökningsomgång Genomförbarhetsstudier: Extended Reality Sverige, 6G Sverige och Neuromorf teknik Sverige

Viktiga resultat som projektet gav

Målet var att skapa en gemensam förståelse för Sveriges behov inom XR. Det målet uppfylldes, men insikterna pekade mot något större nämligen en ny förmåga att förstå, agera och skapa i en komplex digital värld. Det blev grunden till begreppet immersiv intelligens, ett nytt gränssnitt för människa och samhälle. Projektet har därmed både uppnått och överträffat sina mål genom att identifiera en ny, samlande riktning där fler kan utveckla värden från möjligheten.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har lagt grunden till en öppen plattform där teknik, samhällsnytta och användarbehov möts. Företag får kortare startsträcka och affärsnära innovation. Regioner samlar aktörer i noder som driver lokal utveckling. Nationellt stärks samordningen av digitalisering och AI. Tillsammans skapar detta ökad innovationskraft, starkare samverkan och en mer inkluderande, konkurrenskraftig Sverige.

Upplägg och genomförande

Vi drev projektet som ett utforskande arbete enligt principerna för innovation commons – där aktörer delar kunskap, resurser och relationer. Genom användarcentrerade intervjuer, workshops, prototyper och enkäter byggde vi gemensam förståelse. Vi har hela tiden fokuserat på att skapa strukturer som möjliggör förändring, genom att inkludera olika perspektiv och ta tillvara olikatänkande i utvecklingen av en ny samhällsförmåga.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 augusti 2025

Diarienummer 2024-02856