XR Sverige - Verkligheters kollektiv
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 957 907 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - juli 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framväxande tekniklösningar |
Ansökningsomgång | Genomförbarhetsstudier: Extended Reality Sverige, 6G Sverige och Neuromorf teknik Sverige |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att skapa en gemensam förståelse för Sveriges behov inom XR. Det målet uppfylldes, men insikterna pekade mot något större nämligen en ny förmåga att förstå, agera och skapa i en komplex digital värld. Det blev grunden till begreppet immersiv intelligens, ett nytt gränssnitt för människa och samhälle. Projektet har därmed både uppnått och överträffat sina mål genom att identifiera en ny, samlande riktning där fler kan utveckla värden från möjligheten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har lagt grunden till en öppen plattform där teknik, samhällsnytta och användarbehov möts. Företag får kortare startsträcka och affärsnära innovation. Regioner samlar aktörer i noder som driver lokal utveckling. Nationellt stärks samordningen av digitalisering och AI. Tillsammans skapar detta ökad innovationskraft, starkare samverkan och en mer inkluderande, konkurrenskraftig Sverige.
Upplägg och genomförande
Vi drev projektet som ett utforskande arbete enligt principerna för innovation commons – där aktörer delar kunskap, resurser och relationer. Genom användarcentrerade intervjuer, workshops, prototyper och enkäter byggde vi gemensam förståelse. Vi har hela tiden fokuserat på att skapa strukturer som möjliggör förändring, genom att inkludera olika perspektiv och ta tillvara olikatänkande i utvecklingen av en ny samhällsförmåga.