Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

VMaRS-Värden av MaaS baserat på representativa scenarier

Diarienummer
Koordinator KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - KTH
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - april 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet arbetade direkt med kombineradmobilitet som tjänst i Sverige. Det byggdes på WP2 i projektet KOMPIS. Det syftade till att tillhandahålla potentiella värden på MaaS genom att utvärdera dess påverkan på utvalda KPI: er genom en framtida scenarioanalys. Baserat på fyra framtidsscenarier har projektet undersökt hur och i vilken utsträckning MaaS leder till till exempel minskade utsläpp, minskad energiförbrukning och minskad användning av privatbilar. Den genererade kunskapen kan stödja beslutsfattande inom både offentliga organisationer och serviceutvecklare.

Resultat och förväntade effekter

De primära resultaten är att öka kunskapen om de potentiella värdena på MaaS-påverkan. Det bidrar till utvecklingen av ett mer hållbart och jämnt tillgångstransportsystem. Dessutom har MaaS-potentialerna visat sig i de fyra framtida representativa scenarierna, det integrerade sättet för rörlighet har visat sig vara mer klimatvänligt än privatbilen. Projektet bidrar till en mer jämn tillgång till pass mellan olika sociala grupper. Det ökar tillgängligheten till transporter för funktionshindrade, äldre, ungdomar och kan öka den sociala integrationen och öka livskvaliteten.

Upplägg och genomförande

För att nå projektmålen har projektet huvudsakligen genomförts genom tre arbetspaket: WP 1 projektledning och kommunikation. Länk till den pågående kommunikationen och aktiviteterna på KOMPIS WP 2 state-of-the-art analys Att identifiera KPI: er som är avgörande för att undersöka de potentiella värdena på MaaS-påverkan. - Transportutsläpp (CO2); - fossil bränsle energiförbrukning; - Kört fordonskilometer; - Privat bilanvändning och ägande. WP 3 potentiella värden på MaaS-påverkan - Designa framtida representativa scenarier - Uppskatta potentiella värden på MaaS-påverkan

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 maj 2020

Diarienummer 2019-04835

Statistik för sidan