Visualiserad byggtrafikplanering för en störningsfri stadsutveckling (Störningsfri stad)
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för teknik och naturvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 4 949 845 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att utveckla kunskap och kompetens som möjliggör att utvecklingen av ett planeringssystem för att visualisera trafikpåverkan av genomförandeplaner och trafikanordningsplaner i stadsplaneringen. Konkret har projektet resulterat i: 1) En metodik för att uppskatta byggtrafikflöden 2) Modeller för att estimera byggtrafikpåverkan baserade på olika data 3) Visualiseringsprototyper för att utforska olika byggtrafik och trafikadministrations scenarier 4) Input till olika policydokument och processer inom stads- och trafikplanering
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har utvecklat en verktygsprototyp som stöttar kollaborativ planering av byggtrafik och stadsplanering genom att visualisera pågående byggprojekts sammanlagda mängd transporter och var i staden det uppstår störningar i form av förseningar pga dessa. Att stötta planeringen genom att visualisera effekterna av olika scenarier för att minska störningarna från byggtrafik (i det här fallet förseningseffekter i stadens trafik) bidrar vi till att minska kostnaderna för att bygga nya hus och ny infrastruktur. Riskerna för tredje man reduceras i form av minskad byggtrafik.
Upplägg och genomförande
Arbetet har varit delat i tre områden, användarperspektiv, datainsamling och modellering. Arbetet med verktygsprototypen har varit iterativt, där vi började med problemformulering utifrån användarperspektivet, sedan konceptutveckling vilket lett till datainsamling och modellering. För att kunna skapa verktyget, utvecklade vi en gemensam databas som användargränssnittet hämtade data från för att visualisera, medan modelleringsdelen matade in data i form av resultat för olika scenarier. Prototyperna har validerats genom tester med projektdeltagare.