Virtual Reality Lab LTU
Diarienummer | 2016-04250 |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för Geovetenskap och miljöteknik |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2016 - oktober 2020 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
Syftet med SBN Virtual Reality Lab är att skapa attraktiva forsknings- och lärandemiljöer där akademi och näringsliv möts för att använda virtuella miljöer för visualisering, simulering och analys av produkter och processer inom de starka forsknings- och innovationsområdena Attraktivt Samhällsbyggande och Framtidens gruvor. Vårt mål är att göra det möjligt för forskare och studenter att genomföra studier i verklighetstrogna, virtuella miljöer, i nära anslutning till existerande forsknings- och lärandemiljöer vid LTU.
Förväntade effekter och resultat
Det långsiktiga målet med SBN Virtual Reality Lab är att skapa lärandemiljöer där akademi och näringsliv kan dela och utveckla kunskap. Förväntade effekter inkluderar - utveckling av ny kunskap, teorier och metoder inom de olika forskningsprogrammen - etablering och utveckling av samverkan mellan universiteten, industri och näringsliv - ökning av attraktionskraften vid rekrytering av studenter, doktorander och forskare till våra utbildningar och forskningsämnen
Planerat upplägg och genomförande
Det planeras att byggas en Virtual Reality studio vid LTU med interaktiva och stereoskopiska funktioner med 2 x 4K upplösning samt ljusstyrka och bildhastighet för avancerad 3D-grafik. Modeller kommer att visualiseras på en bakprojektionsskärm med 2 x 6 meter, 3D-glasögon och trådlös huvud- och handspårning. Systemet innebär interaktiva och stereoskopiska funktioner. VR-studion innebär ombyggnation av lokal F231 på LTU Campusområdet för tillämpningen av Virtual Reality inklusive sittplatser för 30 personer.