Vertex vertikala spårväxel - en grund för ett hållbart järnvägstransportsystem
Diarienummer | 2017-02678 |
Koordinator | VERTEX SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 1 516 500 kronor |
Projektets löptid | juni 2017 - november 2018 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030 |
Ansökningsomgång | Klimatneutral infrastruktur för transport |
Syfte och mål
Projektets syfte är att utveckla en ny innovativ växelkonstruktion som kraftigt minskar klimatbelastningen vid drift och underhåll av spårväxel. Tekniken ska bidra till att den nu-varande och framtida tåginfrastrukturen i Sverige och EU tas till en ny nivå av energieffek-tivitet genom hela dess livslängd. Projektets konstellation främjar strukturella förbättringar inom transportinfrastrukturen (förnyelse av den nuvarande växelteknologin) och leder till en affärsmässig och tillämpbar innovativ produkt.
Förväntade effekter och resultat
1500 gamla växlar drar i nuläget 65.000 kWh/år/växel ( totalt 97,5 GWh ); Vertex växel förbrukar 25% av gamla växlars energibehov ( 16250 kWh/vxl/år); Utbyte av 150 växlar per år; Energipris: 0,80 kr/kWh. Dessa växlar är mest aktuella och extremt utsatta för alla kända problem och är i en nyckelposition för att störa stora järnvägsområden. Med en energibesparing av 73,125 MWh år 10 jämfört med 97,500 MWh år 0 bidrar tekniken till en klar minskning av miljö- och klimatpåverkan från drift och underhåll av tåg infrastruktur i Sverige.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet inleds med aktiviteter syftade till att utveckla en konceptuell teknikmodell av den nya växeln med ingående huvudkomponenter (Fas 1). Därefter arbetar vi med att im-plementera modellen i prototypversionen av det nya växelsystemet (Fas 2). Projektet avslu-tas med verifieringen och optimeringen av teknikmodellen genom tester (Fas 3). Projektet kommer att genomföras under 18 månader med start i juni 2017.