Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Verktyg för integrerade fotgängare säkerhet

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Avdelningen för fordonssäkerhet
Bidrag från Vinnova 3 346 600 kronor
Projektets löptid april 2019 - oktober 2023
Status Avslutat
Utlysning Bilateral utlysning med Kina

Syfte och mål

Utvecklingen av bättre skyddssystem som riktar sig till alla individer i trafiksystemet behövs för att uppnå säkerhetsmål. Kina och Sverige ville förbättra samarbetsforskning genom att sponsra projekt inom vägtrafiksäkerhet. Två forskarteam, ett i Sverige och ett i Kina, fick finansiering för att undersöka fotgängarskador och dödsfall. Vinnova finansierade svenska teamet som utvecklade verktyg för design och utvärdering av fordonets struktur vid en kollision. Målet med gemensamma projektet var interaktionen mellan aktiv och passiv säkerhet för fotgängarsäkerhet.

Resultat och förväntade effekter

Projektet utvecklade och demonstrerade verktyg som kan utvärdera säkerhetssystem för trafikanter. En flexibel och skalbar huvudmodell utvecklades och validerades med användning av VIVA+ HBM som plattform. Skalnings- och positioneringsverktyg finns tillgängliga för att underlätta utvecklingen och bedömningen av säkerhetssystem. Modellen har presenterats vid olika forum och är tillgänglig för nedladdning från OpenVT webbplats. Valideringsdata som användes vid modellutvecklingen finns också tillgänglig på webbplatsen för att underlätta framtida utveckling.

Upplägg och genomförande

Projektet bestod av fyra arbetspaket. De första två arbetspaketen använde olycksdataanalyser och litteratursökning för att fastställa olika typer av skador och utvecklingsprioriteringar. Huvuddelen av projektresurserna ägnades åt det tredje arbetspaketet där modellutvecklingen genomfördes. Dessa tre arbetspaket genomfördes främst av de akademiska samarbetspartnerna. Det sista arbetspaketet krävde bidrag från alla 4 parter för att utvärdera modellens prestanda och uppdatera användbarheten för slutanvändare.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 december 2023

Diarienummer 2018-02879

Statistik för sidan