VELO - mätning av cykelflöden
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 1 911 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - april 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods |
Syfte och mål
Projektets mål är att skapa och förfina en ML-modell som identifierar cykelbeteenden genom mobilmastdata för att skapa ett nationellt skalbart verktyg för datadrivna beslut om cykelinfrastruktur. Trots att cykling är en central del av Sveriges hållbara transportmål saknas idag en enhetlig och heltäckande metod för att mäta cykeltrafik och cykelbeteenden. Befintliga tekniker ger värdefull men fragmenterad information som är begränsad till specifika punkter och tidsperioder.
Förväntade effekter och resultat
Kortsiktiga effekter: • Förbättrad förståelse för var och hur cykling sker i deltagande kommuner • Bättre beslutsunderlag för nya cykelinvesteringar • Ökad möjlighet att utvärdera effekter av cykelfrämjande åtgärder Långsiktiga effekter: • Ökad andel cykelresor genom bättre planering och uppföljning • Minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn • Förbättrad folkhälsa genom ökad fysisk aktivitet • Jämnare fördelning av cykelresurser mellan olika demografiska grupper
Planerat upplägg och genomförande
VELO-projektet är en pilot för att utveckla och testa en tjänst för identifiering av cykelbeteenden. Projektet använder en agil utvecklingsmetod med iterativ förbättring av modellen baserat på kontinuerlig feedback från kommunerna. Tester utförs mot befintliga cykelräknare för att validera modellens träasäkerhet. För dataanalys används etablerade metoder inom maskininlärning med särskilt fokus på mönsterigenkänning av rörelseprofiler.