Varmformning av lättviktsdetalj med variabel plåttjocklek för bi-metallisk struktur
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 225 000 kronor |
Projektets löptid | september 2019 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Ansökningsomgång | Lättviktsteknologi - genomförbarhetsstudier och forsknings- och innovationsprojekt våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har lyckosamt uppnått målen. Modelleringen och simuleringen av varmformningsprocessen för plåtkomponenten i legeringen 718 utfördes. Motsvarande validerande formningstester genomfördes framgångsrikt, viss utmaning kvarstår gällande att öka formningstemperaturen något i syfte att finjustera formtoleransen. Involverade projektpartern har förbättrat sin kapacitet att producera och analysera önskade varmformade plåtkomponenter med variabel tjocklek av intresse för flygindustrin.
Långsiktiga effekter som förväntas
En jämförelse av de 3D-skannade formningsytorna och den tredje plåten visar lovande resultat av delens återfjädring, med en avvikelse på ±0.8 mm. Dessa resultat kommer att valideras efter uppdatering av FE-simuleringarna med motsvarande skannade formningsytor och experimentella temperaturmätningar. Induktiv uppvärmning kan effektivt nå formningstemperaturer på 950 °C. Industrin kan dra nytta av denna FE-metod för att förbättra avancerade tillverkningsprocesser för lättviktsdesign.
Upplägg och genomförande
Forskningsaktiviteterna och experimentella valideringstester för varmformning utfördes i legering 718 enligt de olika arbetspaketen. Projektaktiviteterna har slutförts framgångsrikt genom att kombinera avancerade termomekaniska FE-analyser tillsammans med projektpartnernas kompetens och utrustning. Användningen av korrekt process- och termomekaniska materialdata, såväl som noggranna formningsytor, i FE-simuleringarna är nyckeln för prediktering av återfjädring av komponenten.