Utforma en hållbar affärsmodell för Detecht- ett automatiskt nödlarm och social plattform för motorcyklister
Diarienummer | |
Koordinator | Detecht Technologies AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | december 2020 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 hösten 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Med Innovativa Startups bidrag ville vi skapa en hållbar affärsmodell genom att fokusera på att förstå våra kunder bättre och på så sätt förbättra våra nyckeltal med fokus på Churn (kundbortfall), CAC (kostnad ny kund) och LTV (livstidsvärdet-kund). Vidare ville vi testa rabatter och erbjudanden som en del av affärsmodellen och som ett extravärde för våra användare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Trots att det har varit ett speciellt år, både med Covid och nya Apple iOS14 policys som påverkat mycket av marknadsföringen online, har vi under detta projekt uppnått många av våra satta mål. Genom vårt arbete har vi förbättrat många av våra KPIer och har nu en LTV:CAC ratio på 2, vilket innebär att vi tjänar pengar på vår marknadsföring och fortsatt tillväxt. Vi har lyckats nå våra mål gällande churn och CAC. Mycket baserat på bättre produkt och mer förståelse för våra kunder. Vi har även lyckats få in två mycket spännande samarbetspartners där vi nu diskuterar strategier framåt.
Upplägg och genomförande
Arbetet har fördelats i tre arbetspaket: - Analys & kundförståelse- Detta arbete har skapat underlag för arbetspaketen nedan. Detta paket har rört sig om att implementera analysverktyg och genom data förstå våra användare samt arbete med vår testgrupp. - Implementation & Produktutveckling- Arbetet har främst rört sig om utveckling och tester av nya/ förbättrade funktioner. -Analys av marknadskanaler & länder- Vi har fokuserat på Google Ads och Facebook för att analysera konverteringsgrad av olika målgrupper och länder. Fokus på marknadsföringskampanjer, analys och optimering.