Typing in the dark
Diarienummer | |
Koordinator | HAJA APPLIKATION AB - Axess Lab |
Bidrag från Vinnova | 1 410 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet var att skapa en digital tangentbordsträning för barn med synnedsättning. Vi har gjort research i form av omvärldsanalys, intervjuer och användbarhetstester och sett mönster i vad som är de största utmaningarna idag och utformat prototypen efter det. För att kunna nå ut så mycket som möjligt har vi gjort ett Open Source projekt. Vi har skapat en hemsida som samlar all information kring projektet, en blogg som delar med de viktigaste insikterna, en GitHub där vi delar koden samt prototypen som alla kan testa, för att kunna sprida projektet vidare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vår prototyp är ett förslag på en gratis webbapp där man genomför olika steg för att lära sig tangentbord utan att behöva se. Vi har utformat det som ett ninjaspel med tydliga ljudåterkopplingar och motiverande effekter. Webbappen är byggd för att kunna användas i kombination med skärmläsare. Vi har även sett till att göra arbetet öppet. En webbsida med blogg har satts upp för marknadsföring och förklaring av projektet. Dessutom ligger koden tillgänglig för andra att bidra, via Github, open source. En student har påbörjat bygget av fler funktioner och vi hoppas på fler bidrag i framtiden.
Upplägg och genomförande
Vi har jobbat agilt i sprinter om 3 veckor. Varje sprint har inletts med en sprintplanering, där vi utgått från vad som gav projektet störst värde i just det läget, och avslutats med en sprintdemo. Som designprocess har vi jobbat enligt metoden Design Thinking för att ta fram tjänsten. Det har inneburit att vi gort intervjuer och användartester med barn med synnedsättning, som är våran huvudmålgrupp. För att verkligen förstå behoven, problemet och ta fram lösningar som passar användaren bäst