Trainstation - skalning konceptet fritidsgård för digitalt och kreativitetshöjande lärande.
Diarienummer | |
Koordinator | BRIGHTN AB |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - januari 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Mål modell i syfte att fånga in och behålla ungdomar i ett kreativt flow och en progressiv kunskapstrappa uppfyllt genom mätbarhet av framgångsparametrar inom pedagogik, utvecklad självkänsla och sociala värden) Mål IT-portal i syfte spridning av lärandestöd: Uppbyggnad och design som tillåter mångas utveckling med effektivt resursutnyttjande. Skapandet dokumenteras i en portal för skapade alster. Mål skalbar förvaltningsmodell: strategier framtagna för hårdvara, rutiner och utbildningsmaterial. Mål affärsmodell: har tagits fram ihop med både kund och samarbetspartner.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten av plattformen är flera. Besökaren kan nu ha hela utbildningsmaterialet i sin egen telefon. Man kan fortsätta att förkovra sig hemmavid. Personalen kan få datadrivet stöd för att avgöra vad de kan rekommendera andra. Vi ser upplägget engagera. Den pedagogiska uppdelningen gör att besökaren lyckas och med plattformens förstärkning ser vi att det skapar stolthet hos kreatörerna och att alster visas upp även av dem som rent formativt skulle bedömts som lågpresterare i en traditionell kontext. Men som tack bredden i materialet lyckats prestera långt över sina tidigare nivåer.
Upplägg och genomförande
Plattformen innehåller områden som du som besökare kan förkovra dig i på Trainstation. Strukturen består av enklare uppdrag, i syfte att presentera tillvägagångssätt och process för att alla skall lyckas prestera en färdig artefakt eller "produkt". Inspirerande videor ger dig en wow-känsla och förståelse hur du kommer fram till det riktiga målet. Kunskapsområden - hela området är nedbrutet i logiska områden där det finns enklare och svårare övningar och verktygsinstruktioner. Vi flyttar det traditionellt textbaserade angreppssättetet till ett visuellt explorativt lärande.