Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Tillståndsbedömning och orsaksanalys av sättningar på järnväg med InSAR

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle
Bidrag från Vinnova 5 000 000 kronor
Projektets löptid september 2023 - augusti 2026
Status Pågående
Utlysning Innovationer för hållbar mobilitet
Ansökningsomgång Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023

Syfte och mål

Projektet ska undersöka InSAR (Interferometric Synthetic-Aperture Radar) för att komplettera befintliga metoder för tillståndsövervakning och preventivt underhåll av järnvägen. Syftet med studien är att analysera historisk InSAR data vid järnvägsspår och faktorer som kan påverka spårtillstånd: geotekniska, geologiska, klimatmässiga och konstruktionsmässiga. Projektets mål är att förstå och förutspå sättningsrelaterad problematik på järnvägsnätet med hjälp av dessa tekniker.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer bidra med nya tekniker inom InSAR för att komplettera tillståndsövervakning av järnvägen. Studierna ska bidra med kunskap om påskyndande faktorer för sättningar av spåren vilket ger mer marginal för att planera underhåll. Resultaten kan användas vid nybyggnation av spår till exempel genom att välja placering med goda förutsättningar. Med projektets metoder kan orsaker till upprepade spårlägesfel undersökas, vilket ger beslutsstöd om större åtgärdsinvesteringar.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet har tre delprojekt som ska undersöka rälsens tillstånd på nationell och regional nivå och för några särskilda rälsavsnitt som utsätts för upprepade lägesfel. Projektet inleds med den nationella studien. Eftersom resultaten från de andra delstudierna kan ha betydelse för den nationella studien ska den fortsätta löpande under projektperioden. Studien kommer att utnyttja GIS-verktyg för att undersöka korrelationen mellan uppmätta differentialsättningar och olika påskyndande faktorer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 september 2023

Diarienummer 2023-01253

Statistik för sidan