The Robot as a technocultural icon
Diarienummer | |
Koordinator | Malmö universitet - Fakulteten för kultur och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 2 018 136 kronor |
Projektets löptid | juli 2019 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet ”The Robot as a Technocultural Icon” är nu framgångsrikt avslutat. Bojana Romic har under det två-åriga projektets tid organiserat ett forskningsseminarium och en internationell onlinekonferens på temat Artificial Creavitity som samlade 70 deltagare från sex kontinenter. Konferensen inbegrep även en 3D-utställning. Projektet har presenterats för både akademiska och icke-akademiska publiker i bland annat Sverige, Danmark och Nederländerna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Bojana Romics artikel ”Negotiating anthropomorphism in the Ai-da-Robot” publicerades i den prestigefyllda tidskriften International Journal for Social Robotics, utgiven av förlaget Springer. Resultat från projektet har presenterats vid tre internationella konferenser. Bojana Romic och Bo Reimer var redaktörer för ett temanummer om Artificial Creativity i den internationella peer-reviewbedömda tidskriften Transfomations (numret utgivet mars 2022). Numret innehöll även Romics artikel ”It’s in the Name: Technical Nonhumans and the Artistic Production”.
Upplägg och genomförande
Bojana Romic är medlem av Malmö universitets forskningsplattform MEDEA, som Bo Reimer är föreståndare för. Tillsammans med andra medlemmar av Medeas forskningsgrupp arrangerade de Artificial Creativity-konferensen. Flera av konferensens deltagare, inklusive samtliga tre keynoteföreläsare, har gjort sina föreläsningar tillgängliga online på konferensens hemsida, vilken nu fungerar som databas för fortsatt forskning. Projektet har bidragit till att utveckla och utvidga Medeas internationella nätverk.