Systemförståelse kring förarlösa flerfunktionsfordon
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Teknisk Mekanik |
Bidrag från Vinnova | 400 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Transport- och mobilitetstjänster - FFI |
Ansökningsomgång | Transport- och mobilitetstjänster - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Flerfunktionsfordon (DMV) ett modulärt lastbilskoncept för städer, som kan transportera människor, gods och avfall och dess design ökar flexibilitet och användningsgrad, vilket gör att transporterna kan anpassas. Detta kan bidra till energieffektivitet, cirkulär resursanvändning och robustare transportsystem. Kunskapen är dock begränsad kring hur DMV och sista metern-leveranser påverkar effektivitet och tillgänglighet. Förstudien ska belysa DMV:s roll och identifiera framtida forskningsfrågor.
Förväntade effekter och resultat
Denna förstudie syftar till att fortsätta utforska området kring förarlösa flerfunktionsfordonssystem (DMV) inom urbana transporter. Genom HITS-projekten har sökande identifierat lovande teman att vidareutveckla. Dessa är tvärvetenskapliga teman, vilket gör det utmanande att formulera lämpliga forskningsinriktningar och frågeställningar. Genom förstudien ska en större projektansökan struktureras och utarbetas via workshops och möten mellan potentiella parter.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet leds av KTH som tillsammans med Scania kommer planera ett antal workshop med breddat deltagande för att arbeta fram forskningsinriktningar och frågeställningar för de olika teman som identifierats. Inför dessa kommer simuleringar från pågående doktorandprojekt samt litteraturundersökning genomföras som kommer vara underlag till diskussionerna.