Swedish companies to UCLA Global Access Program
Diarienummer | |
Koordinator | Almi Företagspartner Uppsala AB |
Bidrag från Vinnova | 697 757 kronor |
Projektets löptid | februari 2019 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att erbjuda svenska SME bolag möjlighet att delta i UCLA GAP för att få insikter om den amerikanska marknaden samt rekommendationer inför en ev. marknadssatsning i USA. Målet har varit att nio bolag ska få del av 50% subvention av programavgiften från UCLA GAP under 2019-2020. Både syftet och målet med projektet har uppfyllts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet är att nio företag deltagit i UCLA GAP under 2019-2020. Förväntningarna var att detta skulle ge företagen värdefulla insikter inför en ev. satsning på den amerikanska marknaden. Vi är väldigt glada att höra företagens återkopplingar där flera företag meddelat att de ser så stor potential att de kommer gå vidare med marknadssatsningar för att etablera försäljning i USA, antingen själva eller via partners.
Upplägg och genomförande
Utvärdering har skett i första hand genom samtal och i andra hand genom email med deltagande företag. Frågeställningar har bland annat inkluderat om de upplevt programmet, hur det digitala genomförandet under 2020 fungerat, vad deras nästa steg är (om något), om det levt upp till förväntningarna och om de tycker det varit värt deras tid och pengar.