Stokastiska modeller för optimal Air Traffic Flow Management
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för teknik och naturvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 650 000 kronor |
Projektets löptid | september 2018 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att utveckla och testa nya, innovativa modeller för ATFM (Air Traffic Flow Management), dvs övergripande flödesplanering av flygtrafik. I förlängningen är målet att dessa ska kunna bidra till ett förbättrat lufttrafikflöde, med minskade förseningar och minskad miljöpåverkan. Ett mer kortsiktigt mål var att stärka forskningssamverkan mellan parterna, vilket gjordes genom gemensamt arbete inom forskning och undervisning och gemensamma publikationer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Planerad output var två vetenskapliga artiklar, men under projektet har hela fem tidskriftsartiklar samt en doktorsavhandling producerats. En artikel är publicerad, två är under en första revision för tidskrifter och två kommer att skickas till tidskrift under 2022. En ej från början planerad samverkan inom undervisning genomfördes också inom ramen för projektet. Via projektet har parterna lärt känna varandra väl, och samtliga är angelägna om att fortsätta samarbetet.
Upplägg och genomförande
Arbetet i projektet har huvudsakligen utförts av Université Paris-Saclay och University of Sharjah med stöttning från Linköpings universitet (LiU) och LFV. LFV har levererat trafikdata till projektet, och bistått med expertkunskaper inom ATM. LiU har stöttat med expertkunskaper i optimering och modellering av ATM system. Samverkan har skett via två fysiska och ett antal virtuella workshopar och möten, samt utbyte av data, modeller, och expertkunskaper.