Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Stokastiska modeller för optimal Air Traffic Flow Management

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Institutionen för teknik och naturvetenskap
Bidrag från Vinnova 650 000 kronor
Projektets löptid september 2018 - december 2021
Status Avslutat

Syfte och mål

Syftet med projektet var att utveckla och testa nya, innovativa modeller för ATFM (Air Traffic Flow Management), dvs övergripande flödesplanering av flygtrafik. I förlängningen är målet att dessa ska kunna bidra till ett förbättrat lufttrafikflöde, med minskade förseningar och minskad miljöpåverkan. Ett mer kortsiktigt mål var att stärka forskningssamverkan mellan parterna, vilket gjordes genom gemensamt arbete inom forskning och undervisning och gemensamma publikationer.

Resultat och förväntade effekter

Planerad output var två vetenskapliga artiklar, men under projektet har hela fem tidskriftsartiklar samt en doktorsavhandling producerats. En artikel är publicerad, två är under en första revision för tidskrifter och två kommer att skickas till tidskrift under 2022. En ej från början planerad samverkan inom undervisning genomfördes också inom ramen för projektet. Via projektet har parterna lärt känna varandra väl, och samtliga är angelägna om att fortsätta samarbetet.

Upplägg och genomförande

Arbetet i projektet har huvudsakligen utförts av Université Paris-Saclay och University of Sharjah med stöttning från Linköpings universitet (LiU) och LFV. LFV har levererat trafikdata till projektet, och bistått med expertkunskaper inom ATM. LiU har stöttat med expertkunskaper i optimering och modellering av ATM system. Samverkan har skett via två fysiska och ett antal virtuella workshopar och möten, samt utbyte av data, modeller, och expertkunskaper.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 februari 2022

Diarienummer 2018-02998

Statistik för sidan