Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SPETS Strategiska Partnerskap för Effektiv och Transparent Samverkan

Diarienummer
Koordinator LINNÉUNIVERSITETET - Linnéuniversitetet, Kalmar
Bidrag från Vinnova 11 138 595 kronor
Projektets löptid november 2017 - november 2020
Status Avslutat
Utlysning Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan
Ansökningsomgång Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet - Fullständig ansökan

Viktiga resultat som projektet gav

Svenska lärosätens ökade utmaningar med stora, lärosätesövergripande samverkansprojekt, har genom detta projekt belysts. Projektet har haft ett brett deltagande av 16 lärosäten med olika förutsättningar och erfarenhet. Genom workshops och diskussioner har beprövade verktyg och modeller i samlats en Handledning för strategiska partnerskap. Projektet har skapat incitament och drivkraft för ett ökat arbete inom lärosätens interna organisation med goda förutsättningar för en höjd kvalitet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektets förväntade resultat är väl uppfyllt genom de strukturerade och beprövade modeller och verktyg som samlats i Handledningen. Dessutom har resultaten spridits nationellt och internationellt genom konferenser, presentationer och seminarier. Det upparbetade nätverket kommer även framöver vara av stor betydelse för flera lärosätens framtida arbete med strategiska partnerskap: Erfarenhetsutbytet både stärker professionen och bidrar med kunskap.

Upplägg och genomförande

Upplägget med projektet visade sig vara mycket lyckat. Det breda deltagandet av 16 lärosäten med olika erfarenheter av strategiska partnerskap genererade kreativa workshops i de olika arbetspaketen. Engagemanget av deltagarna gjorde även att en omfattande Handledning som summerat arbetet kunde sammanställas. Att Handledningen även översattes till engelska har gjort att resultaten fått en ytterligare ökad spridning även internationellt.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 april 2021

Diarienummer 2017-03535