Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SNABBSAM snabb elektrifiering och omställning till utsläppsfria transporter i samverkan (Sthlm, Järfälla, Nacka)

Diarienummer
Koordinator Stockholms kommun - Stockholms stad Trafikkontoret
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid augusti 2022 - februari 2023
Status Avslutat

Syfte och mål

Syftet med SNABBSAM i denna designfas var att förbereda för etablering av en systemdemonstrator. Målet var att Stockholms, Järfälla och Nacka i samverkan skulle ta fram en gemensam framtidsbild för elektrifieringen av fordonsflotten i regionen, adressera de knäckfrågor som behöver lösas och forma den aktörssamverkan som behövs. Syftet med systemdemonstratorn SNABBSAM är en snabb elektrifiering av fordonsflottan i Stockholmsregionen, och bidra till att uppnå målet om en utsläppsfri innerstad 2030.

Resultat och förväntade effekter

Systemdemonstrator SNABBSAM kommer ta ett samlat grepp och utgöras av ett fullskaligt test med bara elfordon i Gamla stan och ev. delar av City, vilket både kommer tydliggöra utmaningar och synliggöra positiva effekter av en utsläppsfri innerstad. Kapaciteten behöver byggas gemensamt i ett regionalt perspektiv vilket även inkluderar åtgärder/delpiloter i andra stadsdelar i Stockholm, Nacka och Järfälla.

Upplägg och genomförande

SNABBSAM inleddes med att Stockholm, Järfälla och Nacka gemensamt undersökte systemet genom att bl.a. undersöka nuläge. Sedan skapades en gemensam framtidsbild. För att undersöka lösningar och hinder och se vad varje aktör kan bidra med genomfördes workshops med ett stort antal deltagare från en mängd aktörer bl.a. genom Elektrifieringspakten. Projektet arbetade sedan med att identifiera utmaningar och sammanställa en färdplan med en portfölj av insatser som tillsammans driver mot den gemensamma framtidsbilden om en snabb elektrifiering och en utsläppsfri innerstad 2030.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 maj 2023

Diarienummer 2022-01393

Statistik för sidan