Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Smart plattformsinformation

Diarienummer
Koordinator Trivector Traffic AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid november 2021 - maj 2023
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet utforskar två olika lösningar för att förbättra resenärernas upplevelse och hantering av trängsel på en pendeltågsstation. Den enklare lösningen avser användningen av golvmarkeringar för att tydligt visa var vagnsdörrarna kommer att hamna på plattformen. Den mer avancerade lösningen fokuserar på att visualisera för resenärer vilken vagn som är lämpligast att gå ombord på med hänsyn till beläggningsgraden. Genom att utföra forskning inom detta område är målet att kunna förbättra resenärernas resa och minska trängseln på plattform och i tåg.

Resultat och förväntade effekter

Till skillnad från vissa tidigare studier hade åtgärdena ingen objektiv påverkan på uppehållstider och mycket begränsad på resenärernas beteende under väntan på tåget. Faktorer som korta testperioder, utformningen av åtgärderna eller den information som tillhandahölls under testerna, kan ha påverkat den försumbara effekten av åtgärderna. Enligt enkäterna de flesta resenärer av dem ansåg att åtgärderna var användbara, vilket indikerar att många resenärer kan värdera de tillhandahållna åtgärderna positivt även om det inte påverkar deras resebeslut.

Upplägg och genomförande

För att uppfylla syftet med uppdraget har effektutvärdering, processutvärdering, och ett antal referensgruppmöten tillsammans med experter och praktiker inom området genomförts. Effekten utvärderades genom: 1.Observationsstudier före och efter implementering: Filmning av plattform för att studera resenärernas beteenden och rörelsemönster på plattformen. 2.Intervjuer med resenärer (subjektiv utvärdering). 3.Objektivsdata: Analys av SL:s tågtrafikdata (hållplatstider, på- och avstigningar samt belastningsgrad vid ankommande).

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 juni 2023

Diarienummer 2021-03941

Statistik för sidan