Smart Kombinerad Mobilitet: Digitala kollektivtrafikbiljetter i KM-tjänster för boende
Diarienummer | |
Koordinator | Smart Resenär i Sverige AB |
Bidrag från Vinnova | 1 500 000 kronor |
Projektets löptid | september 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektets syfte var att ge svar på hur Västtrafiks biljetter digitalt kan bli tillgängliga för fler och hur nya typer av samarbeten med 3:e part kan utformas för att stimulera utveckling och införande av Kombinerade Mobilitetstjänster som bidrar till mer hållbara resemönster.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har bekräftat att teknisk integration med Västtrafik enligt BoB fungerar och resulterar i maskinvaliderbara biljetter i 3:e partens app. Ytterligare huvudsakliga lärdomar: - För att underlätta integrationer behövs testmiljö, dokumentation och interna stödsystem hos RKM. - För att KM-tjänsten skall vara attraktiv för användarna behöver (minst) motsvarande utbud och priser som gäller i RKMs egen app erbjudas. - För en långsiktigt hållbar affär för 3:e part krävs provisionsnivåer som åtminstone täcker 3:e partens direkta försäljningsomkostnader
Upplägg och genomförande
Projektet har framgångsrikt integrerat och i skarp drift provat 3:e-partsförsäljning av digitala kollektivtrafikbiljetter inom ramen för KM-tjänsten EC2B för boende i Riksbyggen brf Viva. Härvid har en teknisk lösning för 3:e parts sökning, beställning, betalning och leverans av digitala kollektivtrafikbiljetter enligt BoB-standarden implementerats och en affärsmodell för relationen mellan RKM och 3:e part har utarbetats. KM-piloten har utvärderas utifrån KOMPIS-ramverket.