Smart City World Expo i Barcelona 2020
Diarienummer | |
Koordinator | SCANDINAVIAN CLEAN TECHNOLOGIES GROUP AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att organisera svenskt deltagande vid Smart City World Expo samt Smart City Business Forum i Barcelona 16-19:e November 2020. Under sommaren stod det klart att det, p g a pandemin, inte skulle gå att genomföra ett fysiskt evenemang, därför byggdes digitala mötesplatser upp som alternativ. Smart City Business Forum arrangerades under tre måndagar i november, innehållande 49 olika workshops samt individuell match-making. Eventet attraherade 906 deltagare från hela världen, varav 136 från Sverige. Hela 9 av de ingående sessionerna leddes från svenska aktörer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Smart City Digital Business Event - The road to Smart City Live, arrangerades i samarbete med bland andra RVO, ITEA och Vinnova som ett digitalt event. Det inkluderade 49 olika workshops och individuell match-making. Eventet hade 906 deltagare från hela världen varav 136 från Sverige. Det generella målet att positionera Sverige centralt i ett internationellt smart city sammanhang fick ett gott utfall och stärkte Sveriges varumärke. Detsamma gjorde det svenska deltagandet på Smart City Live, där Lund och Stockholm drog 500 respektive 300 deltagare till sina sessioner.
Upplägg och genomförande
Att arrangera digitala event som alternativ till fysiska påverkar upplägg och genomförande på många sätt. En fördel med digitala event är att arbetet med att locka deltagare kan fortsätta hela vägen fram till eventet och att det är enkelt att deltaga. En nackdel är att de som registrerar sig inte alltid dyker upp på eventet. Genom att fokusera på workshops och match-making kunde vi åstadkomma aktivt deltagande av fler än om vi t ex haft keynotes, paneler etc. Den långsiktiga effekten av digitala event är för tidigt att dra några slutsatser ifrån.