Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Slow streets, fast cities - designing infrastructure for mobility and public life.

Diarienummer
Koordinator Statens Centrum För Arkitektur & Design - Arkitektur- och designcentrum
Bidrag från Vinnova 3 999 938 kronor
Projektets löptid december 2019 - maj 2021
Status Avslutat

Syfte och mål

Målet var att genom en involverande designprocess ta fram fysiska prototyper för förändring av gaturummet. Syftet var att ta fram metoder och designriktlinjer som kan tillämpas effektivt och snabbt på varje gata i landet. Projektet har involverat aktörer från både privat och offentlig sektor, som samarbetat i en kontinuerligt pågående designprocess från inledande analys, till idégenerering och framtagande av de fysiska prototyperna. Spridningen av projektet har varit omfattande, även utomlands, och på många sätt överträffat förväntningarna.

Resultat och förväntade effekter

Street Moves har till stor del genomförts som en designprocess med utgångspunkt från Vinnovas missions-orienterade arbetssätt. Även om pandemin delvis förändrade förutsättningarna har projektet kunnat genomföras i sin helhet, inklusive alla moment, på ett framgångsrikt sätt. Street Moves har varit ett projekt som på kort tid har fått mycket att hända. Det stora intresset tyder på ett stort behov av den här typen av lösningar. En kortfattad manual har tagits fram som visar hur man kan gå tillväga om man vill utveckla och projektera egna Street Moves moduler.

Upplägg och genomförande

Projektet lades upp som en designprocess enligt projektplanen. Arbetet inleddes med en kort förstudie, behovsanalys och skissprocess. Efter utvärderingar och vidareutveckling togs ett designkoncept fram som sedan testades som prototyp. Prototyperna placerades på gator i Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Genom inkluderande workshops fortsatte designprocessen på gatan med lärdomar som togs vidare. Efter vidare undersökningar sammanfattades resultatet i en manual och hela processen dokumenterades i en rapport.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juli 2021

Diarienummer 2019-05354

Statistik för sidan