Skara skyddsängel Infrastrukturtjänster on-demand för säkrare, tryggare och bekvämare aktivt resande
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 997 714 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål är att utforska acceptansen för framväxande teknologier som kan uppmuntra till beteendeförändringar mot aktiv mobilitet, genom att utveckla och testa drönarbaserade lösningar. Det har framgångsrikt utvecklat, demonstrerat och genomfört pilotstudier i Skara kommun. Resultaten är mycket positiva över fyra nyckelevaluationsfaktorer: Förtroende, Säkerhet, Samhällspåverkan och Användarupplevelse. Dessa resultat visar på potentialen hos sådana teknologier att stödja aktiv mobilitet, särskilt i landsbygdsområden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har utvecklat on-demand digitala belysningslösningar med två drönare, som användes i fältstudier. Dessa pilotstudier fick enhälligt positiv feedback, vilket visar på en bred acceptans av dessa digitala lösningar. Analysen av cyklisternas resvanor, upplevelser och vilja att använda sådana tjänster har belyst potentialen hos dessa lösningar för att uppmuntra beteendeförändringar mot aktiv mobilitet. Dessutom har projektet dragit till sig betydande medieuppmärksamhet, vilket ökat medvetenheten om utmaningar och lösningar kopplade till landsbygdens mobilitet.
Upplägg och genomförande
Projektet antog ett människocentrerat tillvägagångssätt, där det involverade samhället i design, förfining och testning av lösningen. I samarbete med Skara kommun knöt det kontakter med olika grupper för insikter. Till en början testade cyklister prototypen i VR. Efter förbättringar utvidgades räckvidden, bland annat genom lokalradio, för att engagera fler deltagare. Två välplanerade pilotstudier genomfördes där 29 cyklister delade sina erfarenheter. Dessutom utfördes intervjuer med svenska drönarföretag för att utforska kommersialiseringens möjligheter.