Skapade sociala värden i skolbyggnader överbryggande av kunskapsgapet mellan forskning och tillämpning
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Gävle - Högskolan i Gävle Akademin f utbildning & ekonomi |
Bidrag från Vinnova | 2 123 310 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Social hållbarhet |
Ansökningsomgång | Social hållbarhet i den fysiska miljön |
Syfte och mål
Syftet är att skapa innovativa design- och verksamhetslösningar genom att sammanföra lärmiljöforskare, arkitekter och behovsägare som är i en omfattande expansionsfas gällande skolbyggnader, i en interaktionsforskningsprocess . I projektet utforskas och utvecklas nya lösningar för socialt hållbara miljöer utifrån ett helhetsperspektiv på planering, design, byggande och drift av skolbyggnader och skolverksamhet. Processens målsättning är att ta fram anvisningar och rekommendationer för stärkt socialt värdeskapande som kan användas i bygg- och förvaltningsprocesser.
Förväntade effekter och resultat
Behovsägaren uppdaterar sitt funktionsprogram för grundskolor, för att säkerställa ändamålsenliga skolbyggnader med krav på kvalitativ, ekonomiskt hållbar utformning och en bra arbetsmiljö. Skolbyggnaderna ska ge förutsättningar för lärande, social interaktion och trygghet som stärker sociala värden. Projektets samproduktion skapar möjligheter för erfarenhetsutbyte för byggande och verksamhetsutveckling samt innovativa design- och verksamhetslösningar, vilket främjar en effektiv matchning mellan fysisk miljö och verksamhetens mål.
Planerat upplägg och genomförande
Nationellt digitalt erfarenhetsutbyte i syfte att kartlägga utmaningar och innovativa lösningar hos olika aktörer. Lokal kartläggning. Analytiska workshops för kunskapsintegration och innovation genomförs med projektpartners där olika lösningar för ökade sociala värden utvecklas och utvärderas i en iterativ process. Resultaten från processerna analyseras, sammanställs och publiceras. Projektets resultat kommuniceras till flera målgrupper.