SICTA framåt: beteendedesign i barns mobilitetsmiljöer
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f Ekonomi Teknik Konst och Samhälle |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att främja barns delaktighet i samhällsbyggande och att skapa en bättre förståelse för deras upplevelser av mobilitetsmiljöer. Målet var att utveckla metoder för att involvera barn genom kreativa och sinnesbaserade övningar samt att samla insikter om hur deras sinnesupplevelser påverkar deras skolvägar. Fokus låg på att identifiera behov och skapa idéer för tryggare, mer engagerande skolvägar, där lekfullhet och naturliga inslag kan uppmuntra fler att gå eller cykla till skolan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i en djupare förståelse för hur barn upplever och interagerar med sin skolväg, särskilt genom sinnen som syn, lukt, ljud och taktilitet. Insikterna visar behoven av tryggare och mer engagerande mobilitetsmiljöer, där natur och lekfulla inslag spelar en viktig roll. Förväntade effekter inkluderar ökad delaktighet av barn i samhällsutveckling, förbättrade skolvägar som uppmuntrar hållbara resesätt, samt stärkta insikter om hur design kan påverka barn och ungas vardagsmiljöer positivt.
Upplägg och genomförande
Projektet använde en samskapande ansats där barn deltog aktivt i workshops för att utforska sinnesupplevelser och gestalta idéer för skolvägar. Genom sinnespromenader kartlades positiva, neutrala och negativa upplevelser, och kreativa övningar användes för att utveckla designförslag. AI och VR integrerades för att stimulera framtidsvisioner. Analysen visar att barn bidrar med unika insikter genom skapande aktiviteter, men också att de är ovana att reflektera över andra sinnen än synen, vilket kräver metodutveckling för djupare engagemang.