Sharing Behaviour
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Internationella miljöinstitutet |
Bidrag från Vinnova | 1 710 764 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - augusti 2021 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet ’Sharing Behaviour’ syftade till att öka förståelsen för de beteenderelaterade och kontextuella faktorer som påverkar (potentiella) användare av delningstjänster. Projektets fallstudier var tjänster för bilpooler och kollaborativ konsumtion av modeprodukter. Projektet var ett samarbete mellan forskargrupper i Sverige och Spanien. På grund av pandemin så genomfördes policyexperiment främst för tjänster för bilpooler.
Resultat och förväntade effekter
- Diverse ohållbara konsumentbeteenden (t ex fordon med bara en person i, ”fast fashion”) identifierades. - Nya lösningar ger möjligheter att motverka dessa beteenden, men ett flertal faktorer kan befrämja eller hindra hållbara beteenden (t ex bekvämlighet, miljöprestanda, pris). - Policyexperiment med sociala normer påvisade begränsad men positiv påverkan på individers vilja att konsumera delningstjänster. - Miljöprestandan hos tjänster för bilpooler, och hur kompatibla dessa är med andra mobilitetslösningar, har stor påverkan på beteendet.
Upplägg och genomförande
Projektet använde beteendeekonomi och policyanalys som ramverk för design och implementering. Följande aktiviteter genomfördes: - Identifiering av fallstudier och behov av beteendeförändring. - Identifierande av faktorer som påverkar konsumentbeteendet. - Genomförande av policyexperiment för att testa och analysera konsumentbeteendet. - Ta fram policyrekommendationer. Resultaten disseminerades via två event (onsite och online), vetenskapliga publikationer, och rappoter. Vidare organiserade en Special Issue i tidskriften Energy Policy.