Samhällsbetalda resor med cykeltaxi
Diarienummer | |
Koordinator | Energikontor Sydost AB |
Bidrag från Vinnova | 475 664 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - maj 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor |
Viktiga resultat som projektet gav
Under projektet har frågeställningen kopplat till försäkringsfrågan om hur en cykeltransport kan försäkras på likvärdigt sätt som en transport med motordrivet fordon utretts. Eftersom medvetenheten och acceptansen för cykeltaxi varit låg har syftet i detta projekt inte handlat om att sätta exakta siffror på potentialen utan snarare om att se om det finns lämpliga målgrupper och sträckor där en cykeltaxi för sjuk- och omsorgsresor skulle fungera och matcha mot fordonsmodeller. Vi har stött på olika ambitioner, möjligheter och hinder hos tre olika aktörer sydöstra Sverige.
Långsiktiga effekter som förväntas
Kunskapsnivån och acceptansen var lägre än förväntat vilket medförde att Energikontor Sydost inledningsvis arbetade kunskapshöjande med aktörer på regional nivå. Resultatet av ett med grundligt förarbete resulterade slutligen i att två av tre aktörer var intresserade av att arbeta vidare med frågan efter förstudiens slut. Vi valde att samarbeta med tre aktörer för att få en bredare förståelse för målgruppen och förutsättningarna. Genom slutseminariet har Energikontor Sydost spridit kunskap och inspiration om ett nytt och något annorlunda transportsätt.
Upplägg och genomförande
Genomförandet har gått bra utan större avvikelser från planen. Anpassningar efter samverkande aktörer har gjorts löpande. Hade projektet från början inriktat sig på samarbete med en specifik aktör hade vi sannolikt varit mer redo för en implementering. Dock hade det inneburit ett smalare kunskapsunderlag som varit relevant för färre.