Safe integration of different cathegories of unmanned and manned aircraft
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 2 100 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - juli 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Sweden Brazil Innovation Initiative |
Viktiga resultat som projektet gav
Utvecklingen av avancerad luftrumsmobilitet i Europa går i steg, från U1 till U4 (se U-space ConOps 4ed). De utmaningar vi studerat tillhör stegen U3-4. I en studie med deltagare från Sverige och Brasilien har vi utformat och utvärderat nyckelsituationer i stads- och kustnära scenario som har stora likheter med områden i Sverige. Utmaningen är att drönare kommer att behöva uppfylla de civila flygsäkerhetskraven för att säkert kunna flyga i luftrummet tillsammans med bemannade flygplan. Syftet var att studera detta och undersöka vad som krävs i form av teknik och operativa procedurer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i en interaktiv visualisering och simulering av fem huvudscenarier i ett sammanhängande geografiskt område i Brasilien. Det täcker in kustnära situationer med blandad autonom och bemannad trafik i sök-och räddning, trafik i städer, och trafik nära flygplatser. Vår slutsats är att situationerna kräver utformning av ny teknik och nya operativa koncept för att separera trafik säkert. Dagens system för flygtrafikledning (ATM) och trafikledning av obemannad trafik (UTM) är inte tillräckliga. De problem som behöver lösas tillhör steg U3-U4 i utvecklingen.
Upplägg och genomförande
Metodiken i projektet har varit att simulera och visualisera, och sedan diskutera, en förväntad utveckling för obemannat flyg och traditionell luftfart. Simuleringen bestod av trafik av olika typer och regelområden i luftrummet. Vi utformade scenarier i ett luftrum tillsammans med experter i Brasilien. De modellerades i en interaktiv visualisering och simulering. Därefter diskuterades modellen, genom simulering och visualisering, med expertgrupper i en workshop i Brasilien. De teman som diskuterades har dokumenterats, vilket bidrar till att göra resultaten överförbara.