Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Safe Insertion and Management of Unmanned Aircraft

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 4 200 000 kronor
Projektets löptid september 2024 - juli 2027
Status Pågående
Utlysning NFFP8 - Internationell samverkan

Syfte och mål

Syftet med detta projekt är att utforma och utvärdera operativa procedurer, koncept för Detect-And-Avoid (DAA) och gränssnitt mot automation för säker integration mellan bemannat och obemannat flyg, i nyckelsituationer. Projektet är en del av ett strategiskt samarbete mellan Sverige och Brasilien med målet att utveckla och demonstrera koncept och teknik för säker integration av obemannade flygplanssystem i icke-segregerat luftrum, vilket i sin tur möjliggör nya operationer och tjänster.

Förväntade effekter och resultat

Dagens system för flygtrafikledning (ATM) och hantering av obemannad flygtrafik (UTM) är inte tillräckliga. De utmaningar vi studerar förväntas ge mervärde för båda Sverige och Brasilien i utvecklingen av avancerad luftrumsmobilitet. Möjligheten att blanda civil flygtrafik med militära uppdrag och krisinsatser gör att luftrummet utnyttjas mer effektivt. En bredare användning av obemannade flygplanssystem kommer att stärka flygindustrin och kan potentiellt ge förbättrade förmågor för flygvapnet.

Planerat upplägg och genomförande

Vi utformar och utvärderar nyckelsituationer i ett luftrum tillsammans med experter i Brasilien. Scenarierna kommer att testas i simulatorn och där det är operativt möjligt avser vi att testflyga centrala aspekter. Testerna ska utvärderas med avseende på operativ hantering genom olika system med olika grad av automation, med fokus på human-AI teaming, operativa procedurer med reell praktisk relevans för flygledning på kort sikt, gränssnitt mellan människa och system, och lösningen för DAA.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 oktober 2024

Diarienummer 2024-01867